V tomto příspěvku bych chtěl rozebrat a dát k diskusi některé možné trendy, které mohou mít vliv na nákup.
1. Nedostatek surovin
Neustále se zvětšující poptávka po zdrojích surovin a jejich omezené celosvětové zásoby budou mít zásadní vliv na nákup. Zejména v oblasti energií a průmyslové výroby. Z těchto důvodů se dlouhodobé kontrakty v této oblasti a pokrývání rizik nákupem stanou nezbytnou součástí nákupní strategie.
2. Demografický vývoj
Zejména v západní Evropě bude docházet ke snižování aktivní pracovní síly a k stárnutí populace. To znamená, že bude potřeba volit dlouhodobou personální strategii pro získání kvalitních nákupčích a zahájit spolupráci s talenty už v rámci vysokoškolského studia.
3. Optimalizace nákladů
Dlouhodobý tlak na snižování nákladů a vyšší efektivitu bude vytvářet potřebu dlouhodobého plánování nákupů se současným řízením finančních toků (cash flow). Toto dlouhodobé plánování nahradí pouhý tlak na úspory, neboť tento potenciál je vyčerpatelný.
4. Důraz na ekologii
Strategie Evropské unie v ochraně životního prostředí se musí zásadně promítnout do strategie firem. Větší důraz bude kladen na aspekty dodržování ekologických standardů ze strany dodavatelů.
5. Globalizace
V oblasti vývoje firem a růstu významu nejen nadnárodních společností, ale i hledání celosvětového odbytu pro produkty středních a malých firem se bude posilovat význam centralizace nákupu a jeho mezinárodní zaměření.
Pokud Vás napadnou ještě další trendy nebo možnosti vlivu na nákup, prosím, napište nám nebo se zapojte do diskuse.
Tick
Anonym
22.4.2012, 11.02 -
Poznámka k optimalizaci nákladů
Ne moc dávno jsem slyšel prof. Grose hovořit na téma: „Zkracujte splatnosti závazků, díky tomu bude Váš dodavatelský řetězec v konkurenční výhodě oproti jiným“, ….
Máte k tomu někdo praktickou zkušenost?
J.Zrník