Znalostní nákup

Znalostní nákup
Aktuality  /  Literární okénko

Strategie nákupu krok za krokem

vložil , 26.11.2014, počet zobrazení: 3343, 1 komentář

Zajímavá publikace zkušených autorů působících na Brno International Business School (B.I.B.S.) popisující zpracování nákupní strategie doslova krok za krokem.

Kniha_Obrazek2S rostoucím významem nákupu v poslední době ji bezesporu můžeme zařadit mezi základní literaturu v tomto oboru.

Nákup už totiž není pouhý „zásobovač“, jak tomu mnohdy dříve bylo, ale prolíná se všemi útvary společnosti. Zejména takové, která se snaží o maximální efektivnost… svých činností a v současné době možná i o přežití v čím dál tvrdší konkurenci.
Zapojení nákupu do ostatních oblastí jako např. výroba, výzkum a vývoj, umožňuje najít další potenciál pro nalezení úspory, zlepšení procesů a obecně zvýšení konkurenční výhody společnosti.

Publikace nás provede formulací nákupní strategie od nutných teoretických základů přes zpracování potřebných analýz až po vypracování dokumentů samotné strategie nákupu.

Na úvod se dozvíme, co je vůbec strategické řízení, jak zapadá nákup do organizace firmy, jaké jsou návaznosti na další procesy / funkce firmy. Co třeba poslání firmy, může mít dopad na nákup a jeho strategii? Obdobně vize, mise… nebo jaké vůbec máme strategie.

Samozřejmě nákup, jakožto součást nějaké firmy je ovlivněn všemi těmito faktory a mnohými dalšími. Stejně tak jeho strategie. Tu můžeme sestavit na základě strategie celé společnosti, nadřazené úrovně, a po analýze vnitřního a vnějšího prostředí firmy. Musíme vědět, kde se v danou chvíli nacházíme, jak jsme tam došli a hlavně kam dále směřujeme, resp. chceme směřovat.

Ze strategie by pak měly vyplynout konkrétní opatření, cíle a úkoly. A důležité je samozřejmě nejen strategii správně formulovat, ale následně také kontrolovat a měřit její dosažení a v případě potřeby ji třeba i trochu poupravit. Doporučuje se také strategii komunikovat (a to už při její formulaci), aby všechny zainteresované strany s ní byly srozuměny a věděly, co a jak mají dělat a čím k naplnění strategie přispět / pomoci.
Myslím, že kniha je přehledným a dobrým průvodcem ke stanovení nákupní strategie, jak pro již zkušenější nákupní manažery, tak i pro ty, co se v nákupu pohybují teprve krátce. Pomineme-li samotnou nákupní strategii, lze v ní najít i inspiraci pro každodenní „byznys“, viz např. velice jednoduché hodnocení dodavatelů nebo seznam zdrojů, poskytujících užitečné informace pro různé analýzy.

Závěr publikace je věnován případové studii i metodice zpracování nákupní strategie formou diplomové práce, což mohou s výhodou využít i studenti. Mnoho příkladů je také zahrnuto již v průběhu textu.

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
alioth

1 komentář

  1. Robert Decsi

    14.1.2015, 12.40 -

    Mozem len suhlasit s autorom tohoto článku. Konečně je tu publikacia ktora celkom prehladne a hlbkovo opisuje tuto často diskutovanu funkciu nakupu. Zvycajne vedenie firiem má problém správně uchopit strategicky rozměr nakupu a jeho úlohu v celkovom strategickom riadeni firmy. A s tým je následně i spojeny problém ako a či vobec definovat strategicky rozměr nakupu. Vo vecsine firiem totiž ani len vlastna obchodna strategia nie je dostatocne zadefinovana a už vobec nie tlmocena nizsie aby sme si na jej základě vypracovali nakupnu strategiu. Knížka je velmi pekne navodna a prijatelnym sposobom podává základy a podněty k zamysleniu sa.

Napsat komentář

© 2021 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close