Vyznáte se v tom a víte jak se počítají? V článku Jardy Cirkovského se zamyslíme nad pojmy, kterými to v nákupně obchodním světě hýří odjakživa, a jak je správně vyčíslit? Jo, trocha matematiky… ale i ta do nákupu patří.
Víte, jaký je rozdíl mezi slevou, marží a obchodní přirážkou? Umíte jednotlivé hodnoty spočítat? Není to taková samozřejmost, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Na seminářích s účastníky řeším téma výpočtu slevy, procentuálního navýšení či výpočtu marže a vím, že ne každý se v těchto pojmech správně orientuje a umí jednotlivé hodnoty správně vypočítat.
Udělejte si malý test svých znalostí a vypočítejte tři jednoduché příklady.
- 1. Váš současný dodavatel vám dodává položku za 50 Kč a přišel s tím, že ji potřebuje zdražit na 60 Kč. O kolik procent chce navýšit cenu?
- 2. V současnosti nakupujete položku za 62,5 Kč. V důsledku jednání se vám podařilo dosáhnout ceny 50 Kč. Jakou slevu v procentech se vám podařilo vyjednat?
- 3. Potřebujete vybavit nové prostory nábytkem a v rozpočtu na to máte 120 000 Kč. Oproti plánu však uhradíte dodavatelům jen 100 000 Kč. O kolik procent méně jste zaplatili?
Správné výsledky vám prozradím na konci článku.
POUŽITÉ ZKRATKY
Ve vzorečcích, které v průběhu článku budu popisovat, používám následující zkratky:
S – sleva,
M – marže,
OP – obchodní přirážka,
ProdC – prodejní cena,
NákC – nákupní cena,
SNC– současná či stará nákupní cena.
SLEVA V PROCENTECH
Představte si tuto situaci. Přijde za vámi prodejce a nabídne vám slevu 20 % z částky 100 Kč. Jaká je vaše nákupní cena a jak ji vypočítáte?
Věřím, že nikdo nezaváhal a ihned odpověděl, že správný výsledek je 80 Kč (100 × 0,8 = 80).
Ale jak to bude s výpočtem, když vám řeknu, že prodejní cena je 250 Kč a vám se ji podařilo snížit na 200 Kč. Jakou slevu se vám podařilo získat a jaký je vzorec pro výpočet?
I v tomto případě je sleva 20 procent. A jak vypadá správný vzoreček? Ten má následující podobu: S = ((ProdC – NákC) / ProdC)) × 100 a výpočet je následující: ((250 – 200) / 250)) × 100 = 20.
ZVÝŠENÍ CENY V PROCENTECH
Tentokrát za vámi přijde prodejce s tím, že chce současnou nákupní cenu 80 Kč zvýšit na 100 Kč. O jakém zvýšení nákupní ceny v procentech jednáte?
Vzorec v tomto případě má tuto podobu: ((NákC – SNC) / SNC)) × 100 a výpočet pak ((100 – 80) / 80)) × 100 = 25 %.
MARŽE V PROCENTECH
Pro vyjednávání s dodavateli je dobré mít rámcovou představu o tom, s jakou marží prodejce pracuje. Ta vyjadřuje výnos z prodeje a počítá se shora (z prodejní ceny), tj. z ceny utržené za zboží.
Pokud ji znáte, snáze se vám stanovuje cíl, kam až se můžete dostat, respektive víte, jestli ještě můžete a zda je vůbec účelné na prodejce tlačit.
Vzorec pro výpočet je stejný jako v případě stanovení slevy v procentech, tj. M = ((ProdC – NákC) / ProdC)) × 100.
OBCHODNÍ PŘIRÁŽKA
Poslední, čemu bych se rád věnoval, je výpočet obchodní přirážky. Na rozdíl od marže, obchodní přirážka se počítá zdola, tj. ze zaplacené ceny. Osobně jsem s obchodní přirážkou pracoval při výpočtu prodejní ceny.
Zboží jsem nakoupil za 80 Kč a chtěl jsem na něm mít marži 20 procent. Prodejní cena tedy byla 100 Kč. Ne všechny nákupní a prodejní ceny jsou stejné, proto pro provádění vlastních výpočtů musíte znát koeficient.
Ten se počítá: prodejní cena děleno nákupní cena nebo-li OP = ProdC/NákC = 100/80 = 1,25. Následně pak NákC násobíte příslušným koeficientem. ProdC = NákC × OP = 80 × 1,25 = 100.
Pokud chcete ověřit správnost výpočtu a výše marže v %, tak použijete vzorec: ((ProdC – NákC) / ProdC)) × 100 = ((100 – 80) / 100)) × 100 = 20 %.
ŘEŠENÍ TŘÍ PŘÍKLADŮ
((NákC – SNC) / SNC)) × 100 = ((60 – 50) / 50)) × 100 = 20 %.
((ProdC – NákC) / ProdC)) × 100 = ((62,5 – 50) / 62,5)) × 100 = 20 %.
((ProdC – NákC) / ProdC)) × 100 = ((120 – 100) / 120)) × 100 = 16,67 %.
Josef Zrník
10.6.2017, 11.56 -
Ano, cesta k excelenci a znalostem vede i přes učivo 7. třídy obecné…..,
JZ
Robert
12.12.2017, 15.06 -
Ja používam tento sposob 🙂
50/60 =1,2 = o 20% navýšenie
(50/62,5)-1 = -0,2 = o 20% je nižšia cena
(100/120)-1 = -0,16666 = o 16,67% nižšia cena
R.