Dodavatelské a hospodářské krize jsou nedílnou součástí řízení nákupu. A přestože se každá nová krize jeví jako absolutně unikátní, jedná se o variaci na stejné téma: vlivem nějakého málo pravděpodobného faktoru dojde k narušení existujících dodavatelských řetězců nebo ekonomického vývoje, se kterým se nákup musí co nejefektivněji vypořádat. Při psaní této série článků vycházím z těchto předpokladů:
(1) všechno už tady bylo, jen vědět, kde hledat a jak to přizpůsobit aktuální situaci. Mým cílem je proto zprostředkovat to nejlepší a nejrelevantnější z odborné literatury a adaptovat to na současnou situaci v ČR a SR.
(2) existují příklady dobré praxe, které se v minulých krizích osvědčily. Proto chci problematiku dodavatelských ekonomických krizí pojmout ze širší perspektivy a ukázat všeobecné principy jejich řízení.
(3) mnozí nákupčí a manažeři nákupu čelí podobné situaci poprvé a rádi se nechají inspirovat zkušenostmi z předcházejících krizí. Nevymýšlejme kolo, ale použijme osvědčené nástroje a řešení, jen se kriticky zamysleme, jak je správně použít.
(4) každá firma čelí zcela unikátním problémům a neexistuje jedno univerzální řešení. Nákupčí nepotřebují všeobecné návody, ale konkrétní příklady, aby mohli posoudit, jestli jsou doporučovaná řešení vhodná pro jejich firmu.
(5) v minulých krizích jsme se dopustili spousty chyb, ze kterých se můžeme poučit. Vedle příběhů úspěšných chci také ukázat iniciativy, které selhaly a zamyslet se, proč selhaly.
Postupně budu publikovat články zaměřené na
– řízení nově vzniklých rizik,
– krátkodobé úspory v nákupu,
– co právě dělají manažeři nákupu,
– řešení nestandardních situací jako jsou platební neschopnost, redukce nákupního týmu, krachující dodavatelé, konflikty s dodavateli,
– nástrahy nákupu v období krize,
– řízení komodit,
– zajímavé případové studie.
Všechny články naleznete přehledně uspořádané v následujícím odkazu:
V komentářích potom budu pravidelně upozorňovat na nově publikované články.
Okamžikem pravdy odborného příspěvku není ani počet Like a pochvalných komentářů, ani počet shlédnutí. Jediné co se počítá jsou peníze! Napsat článek v podobné kvalitě trvá přibližně pět hodin. Pokud se vám série článků líbí, je relevantní pro vaši praxi, a chcete, abych i nadále publikoval v češtině, hlasujte peněženkou a pošlete třeba jen symbolickou částku na následující konto: 1025374994 / 6100 s poznámkou: nákupní krize. Pokud potřebujete daňový doklad či budete chtít všechny články dostávat s předstihem e-mailem, kontaktujte nás na nakupni.klinika@centrum.cz .
Jan.Vasek
3.4.2020, 15.12 -
Další článek ze série se tentokrát zaměřuje na Rub a Líc nákupu v krizi a především definuje Zlatá pravidla nákupu v krizi.
Naleznete jej pod stejným odkazem jako ostatní články série: https://www.researchgate.net/project/Serie-clanku-Rizeni-dodavatelskych-a-ekonomickych-krizi-v-nakupu-4
Příjemné čtení.