Znalostní nákup

Znalostní nákup
Aktuality

PF 2017 po půli dekády.

vložil , 10.6.2017, počet zobrazení: 378, Žádné komentáře

Na uvítanou jedna Plzeň po ránu.

Tomáš Veit, z „největšího malého pivovaru“, tak s nadsázkou představil Plzeňský Prazdroj, kde se vypracoval na šéfa nákupu pro region střední Evropy (7 zemí), připravil srovnání práce v týmu globálního nákupu a regionálního. Příjemným zjištěním T.V. v nové funkci je, že nákupními procesy jsou si tyto společnosti poměrně blízké a změnový režim nebude asi tak trnitá cesta, jak se obával.

Pod novými majiteli nové výzvy. A to ne díky tlaku tohoto vedení (to si mapuje situaci), ale když se vám změní vyjednávací síla, aukce nefungují, rostou mzdy i komodity, musíte reagovat.

Nové příležitosti hledají v demand managementu. Uplatňují postupy hodnotové analýzy, benchmarkingu i TCO přístupu. Jeho vystoupení bylo, bohužel, velmi krátké a nedostalo se ani na dotazy (jeden z mnoha byl povolen). Moderátorka  p.Jakešová U&Sluno honila čas už od 1. minuty. Zlobil jsem se na ni i na organizátora.

 

Maslov v záři reflektorů

Martin Růžička z Preciozy vytušil, že si pódia moc neužije a spustil slovní kulometnou palbu. Třeba říct, že zásahy byly přesné. Přednášku vystavěl na analogii s Maslovem (tak se dnes Američani běžně jmenují) a připodobnil výběrová řízení k nezbytnostem pro přežití.

Jeho ryze marketingový pohled skýtá tyto preference:

  • efektivní komunikaci nákupu ke klientovi i dodavateli
  • internímu zákazníkovi připravte scénáře pro jednoduchá rozhodování
  • dělte se o Know-how nákupu s int. klienty, ptejte se na jejich potřeby, vtahujte, netlačte.

Pozdější řečníci pak vícekrát vzpomenuli toto vystoupení, vyzdvihli vhled, ale zároveň si i posteskli, že posedět s dodavateli, či s interním klientem se vydat na služební cestu a souznít, není jejich disciplína.
Naopak, všechny ty „compliance“ (rozuměj komplikace) dnes tolik pertraktované, nabádají k ostražitosti a ke vztahu na délku paže – potřepat rukou a dost.

Už to tak bývá, že pokud se ekonomikám daří, trhy přechází více do rukou dodavatelů. Kupující strana se pak musí lépe starat o své dodávky, budovat svá partnerství. A je třeba souhlasit s Janem Priškinem, že e-technologie si v tomto ohledu stojí zatím ještě dost špatně.

Rozumná komerční prezentace

Tak lze popsat příspěvek p. Vinše z Vinekonu. kteří provozují katalogové nákupy. Outsourcing nákupních funkcí zasadil do globálních trendů makroekonomiky i z toho vyplývajících mikroekonomických přeměn. Přidanou hodnotou jejich počínání je outsosorcing i „A“ položek.

Kupírování nákupu

Drobné „C“ položky s pravidelností „X“ a pákovým efektem vám při dobrém sourcingovém procesu přinesou velmi příjemné okamžité finanční a následným outsourcováním i procesní úspory = AT Kerney
Tail end procurement jako název se v těchto končinách neužívá dlouho, ale projekty tohoto typu zde běží od 90. let. Svůj byznys na nich postavily všechny poradenské společnosti zaměřené na úsporná opatření. Rády z nich pak financovaly projekty na personalistiku a procesní zeštíhlení, neb vyčíslit přidanou hodnotu takových projektů bylo velmi náročné, ne-li v čase nemožné, ale ukázat rozdíl mezi nákupní cenou loňskou a dnes bylo naopak velmi snadné.

Diskuse „Nákup nově“, byla z mého pohledu tou nejpovedenější ze všech nejen 5-ti let PF, co jsem měl možnost vidět.

Panelisty byli fundovaní řidiči nákupu nesoucí svou kůži na trh již nějaký pátek. Milé bylo vidět Subodha Kumara (Medea group), který dlouhá léta za sebe posílal své blízké spolupracovníky. Tentokrát se paní Colombová zjevila. Třeba říct, že od roku 2010, kdy byl naposledy spatřen na IIR konferenci, se vůbec nezměnil. Snad jen v tom, že s ještě větším důrazem připomínal, že je nákupní amatér a z jeho poznámek jsem vyrozuměl, že je na čase, aby změnil pozici, neb nákupčí by měl být v jedné firmě max. 4 roky, vlastně do doby než se přijde na to, co pokazil.
Bylo prostě veselo.
Spolusedící pak tyto vsuvky překládali s velkou erudicí a grácií.  Velkým tématem diskuse byli lidé v nákupu: „Jenom ne, proboha, senior nákupčího od jinud! Nákupčí nesmí rozumět tomu, co nakupuje a hlavně ne tomu , co mu říká dodavatel! Začne být soucitný a bude dělat kompromisy! (SK)

Alex Bém  (T-mobile) preferuje lidi s energií. Jan Priškin (Cemex) ví, že nemá dělat práci za své lidi. Navrhuje brát lidi z jiných oborů, tito lidé musí totiž víc investovat a podpořil tak SK. Sám s nově příchozím zpočátku tráví nějaký čas, aby mu jej „nezludařili“. (Mimochodem, na každé konferenci, která se tímto tématem zabývá, je slyšet, že se nedostává lidí z technických oborů.)

V Podravce (David Březík) nový člověk dělá 3-měsíční kolečko, než zasedne na svou pozici. Shodl se AB, že chce lidi takové, které tato práce bude bavit. Jako nadřízený musí za svými lidmi stát a dodává: „Vyplatí se investovat do chyb.“ Ano, jen tak se budují pevné synapse a podvědomě správné návyky. Václav Novák (ZAT) upozornil na jednoduchý fakt, abychom nepočítali s tím ,že management nákupu apriori rozumí. Musí být ke změně neviditelně dotlačen.  Lukáš Hrubý (Mc Donald´s) zase  mluvil o neviditelném dodavateli, když se o něm neví, je nejlepší vizitkou nákupu i jeho.
Řeč se taky vedla kolem neefektivity smluvních procedur. „Smlouva je cár papíru za velké peníze“(SK), „Večer s dodavatelem je lepší než smlouva (LH). Celý takovýto proces vede ke znechucení dodavatele se hlásit o zakázky: „Máš odvahu, tak si přečti 100 stran zadávací dokumentace (SK) (a často taky podepiš bianco smlouvu). A nakonec paradox! Praxe je taková, že velké firmy se stejně pak radši nesoudí.

Odpolední program zahájil Petr Zajíček, Komerční Banka. V 8-mi bodech shrnul základní pravidla dobrého nákupu IT technologií.
Trh IT patří do kategorie nákupu, který je často o jednom dodavateli na dlouhá léta. Je zde pak velmi těžké se bránit uzamčení.  Udržování konkurenčního prostředí (dual sourcing), cenových benchmarků zakomponovach do smluv, hlídání komunikačních změn, hlavně pak změn licenčních modelů, je základní povinností nákupčího IT. Bez znalosti ITIL, COBIT designových, resp. strategických rámců je skoro nemožné být partnerem pro IT poskytovatele. Smlouvy nesmí zapomínat na ustanovení o úpadku, musí zajišťovat přístup ke zdrojovým kódům, musí pracovat s cenovými indexy, dobré SLA a NDA prarametry jsou důležitou pojistkou vztahu.

HP, pan David Lev představil projekt na řešení tiskových služeb ve společnosti Plzeňský Prazdroj. Na základě MPS (Managed print servis) od HP snížil PP náklady tisku jedné strany o 40%. Jasné prokazatelné úspory! Jen byla škoda, že si přednášející neuvědomil, že manažer nákupu PP sedí před ním v 1. lavici. Tato znalost by mluvila o profesionální přípravě na tuto konferenci. Rutina se dala vyčíst i z toho, že tento partner pořadatele, tuto přednášku produkoval již na jiném Blue event fóru. V nákupu mluvíme rádi o partnerství, tady to byla poměrně velká daň a promarněná příležitost.

Společnost Thermo Fisher Scientific je výrobcem laboratorní techniky. Prezentace byla dle mého soudu velmi vyvedená.  Miroslav Chmelík nás provedl světem inovací a jejich umem kalkulovat cílové ceny málo sériové, resp. customizované výroby. Zapojením dodavatelského řetězce do optimalizace nákladů dává všem v řadě výraznou nejen cenovou výhodu, ale také výhodu odlišnosti.  D4S (design for sourcing), DTC (design to cost) jsou mě známé kategorie práce se zdroji. Should costing v podání MCH přinesl ucelený pohled na to, jak s celkovými náklady zahýbat směrem dolů a ještě získat konkurenční výhodu díky inovacím z tohoto procesu vzešlých.

Dáma plná života, na závěr. 
Unilever, Magdaléna Slámová, představila proces nákupu marketingových produktů. Svět kreativců je o všem, jen ne o cenách a tak přijít na to, co jsou motivační faktory pro kvalitnější tvorbu, není snadná disciplína, ale i zde se dá najít řád.

I ochutnávka vín byla skvělá. Jako seveřan a nákupčí se ale vždy podivuji, proč na  každé 2. láhvi bývá napsáno „Pozdě sebrané“, nebo proč píšou, že museli hrozny pro jistotu vytřídit (Výběr z hroznů) a vedle toho se nabízí tak málo lahví s přídomkem „Jakostní“.

JZ

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
Josef Zrník

Napsat komentář

© 2018 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close