Zajímá Vás, jaká jsou očekávání od nákupu ve firmách v tomto roce?
Oslovili jsme několik manažerů nákupu s dotazy na jejich představu letošního nákupního roku, na očekávání a také obavy. Odpověděli nám Martin Zelinka ze Siemensu a pak také Michal Lehár z firmy Nestlé. M. Lehár sice už nepracuje na pozici manažera nákupu, nicméně se uvolil podělit se s námi o své osobní názory na otázky, které jsme mu předložili.
1. Jaké hlavní úkoly jste si stanovil pro nákup v roce 2014?
Michal Lehár:
Úkoly ještě nejsou plně nastaveny, vždy jsou i diskutovány se zónou, aby se výsledek (cíl) potkal za celou zónou (případně i světovými cíli celého nákupu). Určitě zde ale budou patřit úspory, stav zásob (resp. jejich optimalizace dle poměru peníze / obrátkovost / potřeba rychlosti výroby / dodání, apod.), celkové pokrytí všech nákupů nákupním oddělením a zlepšení procesních KPI v rámci procesu nákupu přes celou společnost.
Martin Zelinka:
Úkolů pro letošní rok mám stanovenu celou řadu. Pokud mám vypíchnout ty hlavní, pak bych jmenoval:
a) Rozvoj spolupráce s dodavateli – především se zaměřujeme na práci v oblastech spolehlivosti a kompletnosti dodávek, dodávek na výrobu, či zákazníkem požadovaný termín. Stále více budeme letos prohlubovat spolupráci při vývojových a inovačních aktivitách.
b) Rozvoj nákupního týmu – dáváme si cíle jak v oblasti revize organizačního uspořádání, správného nastavení rolí a zodpovědností v rámci nákupních činností, tak i v tom jaký by měl být správný kvalifikační profil jednotlivých rolí. Dnes se to nazývá kompetenční model. Tím jak se mění očekávání a požadavky na nákupčí, chceme mít odpovídajícím způsobem nastaveny jednotlivé profily. Z nich pak bude vycházet také nový způsob hodnocení a na něj navazující plán vzdělávacích a rozvojových aktivit jednotlivých nákupčích a celého týmu.
c) Rozvoj interních procesů – zaměřujeme se na nákupní postupy, které můžeme zjednodušit, příp. automatizovat. Hledáme cesty jak v interních procesech eliminovat, případně odstranit kroky, které jsou bez přidané hodnoty nebo jsou administrativně náročné. Revidujeme nastavení IT systémů tak, aby správně podporovaly činnosti nákupu, ale i činnosti útvarů, které na nákup navazují.
2. Čeho se v tomto roce obáváte, co by Vám mohlo způsobit problémy?
Martin Lehár:
Neobávám se ničeho 🙂 ….. určitě nás čeká hodně výzev, hodně překvapení (typu změna kurzu, přírodní havárie znamenající nedostatek surovin a vysokou cenu, apod.), ale myslím, že toto bude stejné přes celý trh a business a Nestlé je výborně připraveno v rámci mnoha programů dlouhodobé udržitelnosti, znalosti trhu a predikce vývoje. Doufám, že vždy těchto věci využijeme spíše v náš prospěch, ale rozhodně je potřeba být připravený na cokoliv….
Martin Zelinka:
Obávám se především událostí, které se dají těžko predikovat. Jako byl např. vývoj kurzu české koruny. Nebo, jak bych řekl „zásahů vyšší moci“, které mohou přinést zásadní změnu v nastavených strategiích a plánech.
3. Jak se mění očekávání Vaší firmy/aliance směrem k nákupu a zda se tato očekávání, dle Vašeho názoru, zvyšují?
Martin Lehár:
Nemyslím, ale jsem si zcela jist, že očekávání jsou čím dál větší. Ale netýká se to pouze nákupu, ale i všech oddělení a je to celkový trend – to co stačilo dříve, dnes už nestačí, je to dáno současnou ekonomickou situací, konkurencí na trhu a mnoha dalšími aspekty. Od nákupu se určitě nečeká, že už bude přinášet „pouze“ úspory, ale bude velmi aktivním článkem celé firmy, jež bude vyhledávaným partnerem v růstu společnosti.
Martin Zelinka:
U nás ve společnosti se očekávání od nákupu mění velmi významně. Nákup už není jen článkem v řetězci s cílem dodat včas, v kvalitě a vygenerovat při tom úsporu. Nyní začínáme být také partnerem obchodníka při získávání zakázek, partnerem útvaru vývoje při hledání námětů a cest v inovacích, či materiálových a technologických úsporách. Tato očekávání jsou hlavním motorem změn, do kterých jsme se v rámci nákupu pustili. Dnes už nám nikdo za jednorázovou úsporu a včasnou dodávku nezatleská, proto se měníme na aktivní a profesionální nákup, který je důvěryhodným partnerem našim zákazníkům i dodavatelům.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.