Znalostní nákup

Znalostní nákup
Aktuality

Nákup jako zdroj zisku

vložil , 18.6.2018, počet zobrazení: 131, Žádné komentáře

Nákup jako zdroj zisku, Svratka 26.4.

Máte rádi prostředí trampů, krkonošské boudy, beskydské a jiné chalupy, stráně zalité sluncem, nebo patříte k těm, co říkají, že za krk padající mlha je to pravé ořechové? Tak potom nesmíte chybět na Svratce. Ta podobnou náladu ve mně vždy vyvolá. Už jen batoh a někde nabrat směr.
Toto úchvatné prostředí Vysočiny s nedalekým pramenem řeky Svratky nabídlo již 14. ročník komorní svratecké (CAPL) nákupní konference.

Prvním přednášejícím byl Andrzej Geryszewski, jenž pracoval jako finanční manažer ve Fordu, PL a dnes působí jako nezávislý konzultant šířící finanční gramotnost do světa nákupu.
Pro konferenci si připravil povídání o tom, jak předvídat možná dodavatelská rizika: “Proactive supplier analysis and supply risk management in industry”

AG popsal problémy automotiv průmyslu. Ten se vybičoval v logistice k šílenostem, zásoby na půl hodiny, přitom zastavení pásů je nepředstavitelně drahý špás. Změna dodavatele je zde sakra složitý a nevítaný proces.
Jeho základní otázkou bylo, jak odhalit včas problémy u dodavatele, který přehřál své přísliby. Jaké máme nástroje k odhalení rizika a jestli vůbec jsou. V přednesu se zaobíral tématem, které z finančních poměrných ukazatelů dávají nejlepší možnost nahlédnout na zdraví dodavatelské společnosti.

Pan Kamil Přerost, druhý přednášející, nepřijel. Zato poslal půvabnou náhradnici, koordinátorku projektu PROLOGIA, a tak jsme se na něj, pro tentokrát, vůbec nezlobili. Prologia je inovační program zaměřený na vnitřní logistiku závodu AGC Automotiv Czech v Bílině. V rámci holdingové soutěže byl tento projekt vyhodnocen jako nejlepší počin starého kontinentu a byl představen i v japonské centrále.

Honza Vašek si počkal, až budeme mít plná břicha, a rozpovídal se o Portfolio analýzách, které rádi zveme komoditními maticemi. Nepotřeboval připomenout, že bude mít těžkého soupeře, naše trávení, a pustil se do problematiky. Představil nástroj, který se zaměřuje na míru investic do vzájemného vztahu dodavatele a odběratele, představil model Bensaoův, který se jako všechny příspěvky konference opírá o zkušenosti z automotiv. Svou rigoróznost umně kombinoval s vtipem i dotazy do publika, a tak opravdu nikdo neusnul. Poukázal na fakt, že pokud známe míru investic každé ze stran, potom se nákupní strategie před námi sama vynoří, na rozdíl od Kraljicovi metodologie, při jejímž použití přiřadíme strategický model chování, a ne jednou jsme překvapeni, že nám z něj dodavatel uteče.

Závěr příspěvku se JV věnoval výstupům z potfolio analýz – třem základním modelům:
• Statickému – pozice v matici je status-quo,
• Dynamickému – snaha o přesun předmětu zájmu do ideálního kvadrantu minimalizující transakční náklady a
• Smíšenému, jenž vyzobává výhody obou předchozích přístupů.

(Mám k tomu dvě malé poznámky. První je, že bych přidal model Smíšený se smíšenými pocity. To jest, že obě strany velmi investovaly, ale žádná není spokojená a rozchod z titulu nákladů, resp. nenaplněných tržeb nepřipadá v úvahu. A pak druhou, jelikož komodity moc přidané hodnoty nepřinášejí, přimlouval bych se za Honzovo užívání pojmů maticové, nebo tradiční finanční „portfolio“ analýzy, které nepřipisují všemu, co nakupujeme a priori strategii nízkých „komoditních“ nákladů.)

J.Z.

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
alioth

Napsat komentář

© 2018 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close