Znalostní nákup

Znalostní nákup
Aktuality

Nákup dozrál – na zásadní inovace

vložil , 14.5.2018, počet zobrazení: 130, Žádné komentáře

Již 6. nákupní konference z dílny Trendu, Management nákupu s podtitulem: Nákup dozrál na zásadní inovace, se konala v Bratislavě (26.-27.3).

Programový tým připravil velmi zajímavé a zároveň obsahem nabyté dvoudenní nákupní setkání.

František Pisk, Accenture, představil program konference a nastínil, kterým aspektům nákupního života se budou řečníci věnovat. Zdůraznil, že potřeby organizací a tím i požadavky na nákupní týmy jsou velmi různorodé. Jsou dány historicky, kulturně, lidmi, strukturou organizace a byznysem, v kterém působí.

Představil 4 běžné modely, pohledy na práci nákupních oddělení:
1. nakup a posuň to dál
2. jen neudělat chybu
3. nákladové prvenství
4. hledání přidané hodnoty

Za jednoznačné mistrovství v nákupu, ať už pracujeme s kterýmkoli modelem, označil proaktivitu, vědomé pozitivní ovlivňování chodu firmy.

Klasický retailový model, kde nákupce je zodpovědný přímo za prodej a prodejní neúspěch se neodpouštěl, byl první praktickou ukázkou Miloše Olejníka, HB Reavis.
Další jeho důležitou zastávkou v profesním životě bylo nakupování výrobních kapacit pro výrobu designovaných, často průmyslově chráněných výrobků. (Jeden vlastník – prodejce a N -potenciálních výrobců.) V tomto modelovém případu nákupčí po celém světě hledali výrobce. Přebíjeli se, kdo sehnal levnějšího dodavatele.

V energetice je to jinak, nákupní politika zodpovídá modelu „Jen neudělat chybu“. Procesní disciplína je základním ukazatelem. Úspory nejsou úplně vítány, státní příděly se totiž nevrací. Naproti tomu, díky určité přezaměstnanosti a klidným vodám, když proces klapal, mohl nákupní tým nasávat novosti, vzdělávat se a pracovat na projektech, o kterých se v jiných oborech může nákupčímu jen snít.
Nyní Miloš zakotvil u developerů a říká, že je tam tak trochu na okrasu. Architektura by měla odrážet účelnost. Dnes developeři staví něco, co ještě žádný obsah nemá, neví se, kdo si to a na co koupí, či pronajme.

Když stavíte něco pěkného (obal, piedestal) tam, kde je hlad po jakémkoli uznání, dobrý zákazník se jistě najde. V takovém prostředí je partnerství s dodavateli nezbytnost. Partnerství vyžaduje důvěru. „Já to i když ještě nevíš, co budeš chtít, pro Tebe udělám. Ty mi za to včas zaplať, nejlíp rychleji, než ti druzí a já Ti budu rád sloužit. Svou kapacitu u mě máš schovanou a za tuto jistotu Ti budu účtovat i menší marže.“ Takto by se model spolupráce v dobrém korektním stavebním byznysu dal popsat.

Jan Priškin, Cemex, pokračoval výčtem svých zkušeností s organizací nákupních útvarů.

U nadnárodního giganta Nestle byl proces tím nejdůležitějším. V Agrofertu šlo zásadně o dobrou cenu. Naopak u výrobků s vysokou přidanou hodnotou – Aero, byla logistika nejdůležitějším kritériem. Dodržení termínů byl základ, cena byla opravdu až na druhém místě. Tento přístup JP vidí jako nejoptimálnější. Když je odběratel spokojen, vlastník (management) i dodavatel spokojen, je to to nejlepší, co se nákupčímu může stát.

Z auditoria, M. Kaprálová, US Steel, zaznělo, že vysoká míra „engagementu“ je velmi důležitá. Vtáhnout lidi do hry, je velmi důležitým posláním lídra jakéhokoli týmu.

Martin Růžička, Preciosa, svým vystoupením vlastně na Martinu K. navázal. Nastínil problém, kdy jako nový vedoucí odd. nákupu, bez zkušeností s tímto oborem, musel řešit odchod klíčového člověka.

„Pracoval jsem s tabulkami, daty. Analyzoval jsem, ale žádné řešení jsem nenacházel“, říká. Pak to vzal za jiný konec – přednesl problém svým lidem, tito lidé, kolegové proaktivně převzali kompetence odcházejícího – dostalo se času najít adekvátní náhradu. Důvěra byl ten šém. Nebylo vyřčeno, co se má stát, probíraly se návrhy angažovaných spolupracovníků.

Přišel nový nákupčí.
Co bude: junior, senior, operativec, stratég? Ne, zásadní otázkou bylo, proč má to či ono pro své interní klienty (IK) vlastně udělat. Chce firma levné věci, termíny, kvalitu? Strategií zde je PROČ. Je to v souladu s potřebami IK, ano? A potom přišlo JAK.
Lidé v nákupním oddělení Preciosy vědí, kdy je ta hranice, co se už musí řešit, kdy se vypouští vykřičníky a hlásí se vejš ohrožení, resp. příležitosti. U Martina R. má místo člověk jak s pravou, tak i levou hemisférou, někdy i oběma. Otázka je, jak to mají leváci😊. Martin R. svému modelu říká spontánní nákup. (32000 položek, 1300 dodavatelů, soutěžitelný objem do 20 nákupních skupin. Nákupci mají své hračky, někdo rád dělá i inventury, někdo rád z domu. Nestíhá někdo? Pomůže jiný – pozitivní aliance. Šéf je podpora, přítel na telefonu nejen pro svůj tým.

Zajímavá byla diskuse. Na dotaz, co je negativní na tomto modelu, Martin R. přenechal odpověď Miloši O. Ten poukázal na fakt, že fungují do určitého kritického objemu, pak přijde bod zlomu, směrnice, velký tým a flákání. Martin R. doplnil, že firma nad 150 zaměstnanců se často dělí, štěpí, právě i z titulu udržení si této spontánní nálady.

Zdá se, že Procurement 4.0. je dobrý cíl.
Vede k němu však dlouhá cesta a každý jsme na ni někde jinde. Někde bude stačit přehodnotit stav mysli a lze být rychle v prvních řadách inovačních přístupů. Někde i chtění bude málo, neb nástroje P 4.0 nebudou levné a pro menší společnosti to bude znamenat čekání.
Na téma P 4.0 zde byly 3 přednesy. Jeden od C. Fišera, druhý od Honzy Vaška a třetí od Tomáše Veita. Ctirad popsal genezi číslování průmyslových revolucí. Mluvil o dělnících 21. století – SW inženýrech a ještě nových nenarozených a nepojmenovaných oborech pracovního trhu.

C. Fischer díky dresu 1. Certifikační autority přinesl do tématu jeden velmi důležitý aspekt, nutnosti vypořádat se s vážným ohrožením B2B sektoru v oblasti kybernetické bezpečnosti (zločinné zaručené zisky v 1000% zúročení, výkupné za zcizená data apod.). Pozor, říká Ctirad. Vydírání zpracovatelů dat bude po GDPR ještě lukrativnější a když nezaplatíte, tak budete udáni a státu zaplatíte více. Poukázal také na to, že výběr strategického dodavatele bude muset být navázán i na úroveň zabezpečení systému (HW + SW).

Honza Vašek, VŠB Ostrava podal expresní a expresivní vhled do disruptivního světa 4.0. Pročetl metry faktografií na toto téma a dospěl k názoru, že tento typ inovace je revoluční. Na rozdíl od toho japonského, inkrementálního – KAIZEN přístupu. Poznamenal, že nové indikátory nákupu budou cílit především na inovativnost.

Tomás Veit k P 4.0. přidal podtitul: Jak implementovat Yettiho!
Říká, že je to příležitost akcelerovat okolí kolem sebe, využít tento čas, tuto značku – sexy term, jako příležitost. Chce to správné lidi, takové, kteří se mají rádi se změnou a stimulují ji. K rozšíření týmu právě o spolupracovníky otevřené ke změně svůj tým posílil.

Disrupce je zabudována do základních strategických přístupů. Změna v komunikaci potřeb je základním stimulátorem. Říká, že o partnershipu bylo napsáno mnoho knih, ale stále je málo vhledu ve věcech, jak vést užitečnou diskusi s dodavateli, jak dělat věci efektivněji? Jak vést dialog s interním klientem, který nechce věci měnit, protože vše dobře běží. Jak se ho ptát, zdali nenakupujeme zlaté kliky tam, kde nikdo nechodí, resp. jak komunikovat výhody? Jak vyzvědět správné potřeby, co se změnilo, je tu příležitost?

Tomáš V. se dotkl i automatizace jako takové, mluvil o systémech, které spolu nekomunikují, o lidech, kteří nechtějí dělat s neuživatelskými systémy, dělat rutinní činnosti. Vše označil jako příležitost. Cítí, že centralizací řady činností budou i pro ně dostupnější roboti, které tuto práci budou vykonávat lépe a rychleji. „Čím víc robotů tím budou levnější a P 4.0. se dostane i k těm menším společnostem.“

Představil 360° procurement model a úlohu nákupu v něm:
1. agilní partnerství v rámci procurementu = nákup Asahi v celé Evropě je jeden tým
2. matka, vlastník = vztah
3. interní klient = vztah
4. vztahy s dodavatelem = partnerství

Posledním bodem, který není přímo specifikován popsán v 360°modelu, ale je plně obsažen, je „Transparentnost“ a hlavně ta interní. Dnes už není na stole téma krádeží, ale potřeba umět zodpovědět dotazy interním auditorům, stakeholderům a ty se bez „Advanced spend analytics“ jen těžko v archivech dohledávají. Mít vše v systému a dohledat je nezbytnost!

Miloš O. v rámci diskuse poznamenal, že konečně někdo, kdo to partnerství opravdu změřil. Jirka
Róžański se potěšil, že právě viděl epizodu ze Star Wars a že on díky svému P 2.0., má šanci mít o 20 let delší pobyt na oddělení nákupu.

Diskuse, které byly součástí oficiálního programu druhého dne
• Partnerstvo: prínos alebo bremeno
• Urobili sme chybu. Hádajte kde
• Ako si udržať dobrých ľudí

byly košaté i vtipné zároveň, na takových diskusích je třeba být osobně, neb každého jinde pata tlačí a celý jejich obsah by byl na spoustu stran. Věřím, že je organizátoři opět příští rok zařadí.

J.Zrník

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
Josef Zrník

Napsat komentář

© 2018 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close