Znalostní nákup

Znalostní nákup
Literární okénko

Kniha Nákupní marketing – Miroslava Vaštíková

vložil , 17.5.2014, počet zobrazení: 2324, Žádné komentáře

V Moravské zemské knihovně jsem objevila zajímavou knížku, která pojednává čistě o nákupním marketingu. Autorka Miroslava Vaštíková je zřejmě jediná česká autorka, která se marketingem v nákupu zabývá.

Knihu nebylo možné půjčit si domů, takže jsem ji nepřečetla celou, jen jsem jí asi dvě hodiny napjatě listovala a zaujaly mě v ní mnohé zajímavé myšlenky.
Autorka hned na začátku stanovuje cíle nákupního marketingu a tyto člení do tří kategorií podle toho, kdo by si tyto cíle měl stanovit:
Cíl pro nákupčí – používat dobře nákupní marketingový mix.
Cíl pro šéfa nákupu – na základě analýz určitého podniku by měl zvolit nejvhodnější nákupní strategii, která by měla zapadat do cílů podniku.
Cíl pro všechny – dobrá orientace v metodách optimalizace a zkvalitnění hmotných toků a využití elektronizace nákupu.

Kniha obsahuje hodně teoretických pojmů, u kterých jsem si až po přečtení uvědomila, že jsou v praxi běžně používané nákupčími na všech úrovních, jen jaksi v dennodenní rutinně si to většinou vůbec neuvědomujeme. Každý nákupčí působí na nějakém trhu, buď průmyslovém, nebo obchodním (jinak nazývaným také trhem zprostředkovatelů) nebo trhu státním. Stejně tak se každý nákupčí zabývá určitým typem nákupních situací. Nejběžnější je zřejmě přímý opakovaný nákup, který je pro každého nákupčího rutinní záležitosti bez velké náročnosti na přemýšlení. Dále se nám objevuje modifikovaný opakovaný nákup, u kterého již musíme zapojit svou nákupní kreativitu, neboť se jedná o nákup sice komodity běžné, ale něčím inovované. Buď nový typ, nový materiál, substitut či jiné technické řešení. Třetím typem nákupní situace je podle autorky nový nákup, který je pro nákupčího časově nejnáročnější.
Autorka se v knize dost detailně věnuje různým modelům nákupního procesu. Teoreticky založeným nákupčím doporučuju pročíst, je to zajímavé. Na závěr článku ještě uvedu, jaké předpoklady musí dle autorky firma mít, aby mohla zavést marketingovou koncepci:
– tržně orientovaná podniková kultura;
– tržně orientované organizační formy;
– provádění interního marketingu;
– výběr vhodných analytických, plánovacích a kontrolních metod.
O nákupním marketingu se moc nemluví a moc se o něm neví, proto rozhodně doporučuji si tuto knihu přečíst.

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
Lada

Napsat komentář

© 2021 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close