Znalostní nákup

Znalostní nákup
Aktuality

Inovace míří na zákazníka

vložil , 12.3.2016, počet zobrazení: 858, Žádné komentáře

Úvod březnové konference „Manažment nákupu, Bratislava 3/2016“ obstará velmi interesantní trio nákupních manažerů.  Každé jejich vystoupení je ve stylu Mike Powell či Sergej Bubka – dál a výš. Své nákupní týmy (i sebe) postrkují mílovými kroky dopředu, ač sami Vám řeknou, jde to ztěžka. A když se jich zeptáte, jak to teda vše zvládají, odpovídají, že projížďkou na velodromu, nebo pálením slivovice, či restartem v kryokomoře.

Kolik kompetencí si má nákupní tým na sebe navázat? Jak prodat proaktivní návrhy nákupu směrem k interním klientům? Jací lidé musí být nákupci? Kam se tato profese ubírá?  Na tyto i jiné, ne jednoduché, otázky budou hledat odpovědi Martin Zelinka (Siemens), Miloš Olejník (RWE), Ctirad Fischer (VZP).

Ještě dnes mi zní některé z úvah bývalého šéfa nákup VW (Blava) Wolfganga Rohroffa, jenž na tomto fóru přednášel dva roky zpět.  Letošní vystoupení Markuse Hoppeho, s nevšedním funkčním zařazením: „Principal Director“ (Accenture, DE), by mohlo být podobným příjemným  Déjà vu.
Stahují se nad nákupem, jako střediskem administrace požadavku, jeho schválení a následného objednání, černá mračna? Jaký bude nákup za 10 let? Kvalifikovaných pohledů do budoucna je jako šafránu, netřeba si je nechat ujít.

Téma, které oživuje toto nákupní setkání již 3. rokem: „Jak jsou s nákupem spokojeni generální ředitelé a jak jej vnímají“, je originálním počinem této sešlosti. Přímluv CEO k nákupčím je rovněž poskrovnu. V žebříčku interakcí, vhledu a správného vnímání se (nákupu) by měly zaujímat významné místo. Jsem velmi zvědav, zda se moderátor odváží těmto mužům říct, že jsou někdy i mimo, že my nákupčí to vidíme jinak :).

Některé z moderátorů odpoledních panelových diskusí jsme oslovili přímo a zeptali se jich, na co se oni ve svých blocích zaměří.

„Pomerne veľkú pozornosť sme vo spoločnosti venovali kompetenčným modelom“, říká Miloš Olejník. „Previesť do praxe takéto riešenie je veľmi náročný projekt. Chcem sa podeliť o svoje skúsenosti a diskutovať, ako to robiť lepšie, ako to robia iní.  Ľudia na nákupe je citlivé téma. Ako ich získať, vyškoliť a udržať v čase nedostatku? Nie je to jednoduché“, říká MO. „Len samotnú profesiu strategického nákupcu vnímame rôzne:

  • nákupca ako project manager,
  • procurement manager,
  • commodity manager.

Túto tému rozoberieme spolu so Zuzanou Dymovou (Johnsons Controls), Bronislavem Neubauerem (RB) a Jurajom Majtánom (Faurecia) z viacero strán. Pozrieme sa na to,  v čom sú výhody a nevýhody takýchto kompetenčných usporiadaní.“

Martin Zelinka se v rámci panelové diskuse na téma „Rozvoj dodavatelů“ společně s kolegy z různých oborů průmyslu, Editou Rušínovou (St.Nicolaus) , Michaelou Žvakovou (Vítkovice PE), Ondrejom Jombíkom (ZSE),  podívá na témata související s dodavatelskou základnou:
„A vezmeme to pěkně od začátku a prakticky. Jak si vybíráme své dodavatele, jak je vůbec vyhledáváme? Jaké nástroje k tomu používáme? Co v našich oborech obnáší kvalifikace dodavatele? Následně přejdeme do oblastí samotné spolupráce. Zde se velmi těším na diskuse kolem důvěry a otevřenosti v předávání si informací.“

Skutečné partnerství to nepochybně vyžaduje. Bude určitě zajímavé zjistit, do jaké míry to praxe zvládá. Co se vlastně skrývá pod slůvkem spolupráce? Nemělo by to být jen věcí síly, když ne ty, tak někdo jiný! Bude se na co těšit.

„S radosťou som prijal výzvu viesť panel o Efektivite nákupu. Všetci vieme, nakoľko široká a rôznorodá vie táto téma byť“, říká moderátor záverečné diskuse, Ladislav Božík (Valeant).
„Zameriame sa na rozdielnosť kritérií pre strategickú časť nákupných aktivít a pre P2P časť (Nie je nič horšie ako demotivovaný strategický nákupca, ktorý 10 rokov znižuje náklady každým rokom o 10% – a furt to nie je za 0 Eur:).
Rozoberieme aj frekventovanú tému štíhly P2P proces. Kde je hranica, pri ktorej sa nič ešte nezanedbá? To platí aj pre e-sourcing. Je vždy efektívny? Kde človeka nenahradíme?
No a bez plánovania to nepôjde. Poukážeme na kritické body procesu plánovania a akú účasť tu má nákupca.
Nákup tiež často volá po vyššej kompetencii. Čo nákupu ešte prislúcha a čo už je cudzie ihrisko?   Toto všetko budú veľmi zaujímavé témy.“

Velmi dobrý mix lidí a jejich zkušenosti z bankovnictví – Alexandra Benčíková (PB), energetiky – Slavomír Madeja (VSE), strojírenství – František Jantoška (Schunk Intec), poradenství a veřejné správy Gabriala Staňáková (MEU) a Ctirad Fischer, nabízí jistotu, že tento panel bude tím správným závěrečným zdrojem smysluplných a inspirujících informací pro všechny zúčastněné.

Rád bych ještě upozornil na vystoupení Edity Rušínové, dámy, které si nesmírně vážím. Jestliže někdo může mluvit o etických tématech, tak je to tato nákupní manažerka. Navíc, je to pro tuto konferenci nádherná vývojová spirála. Na prvním ročníku zde o etice vykládal muž v trikotu rudého ďábla. Nepochybuji, že opravdu slušný, etika se však jaksi s materií moc ráda nesnoubí.

Těšme se na událost nesoucí v názvu progresi. Jak z kontextu programu vyplývá, míří především do nákupních týmů. Ano, inovace zde budou bezměrně.

Josef Zrník

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
Josef Zrník

Napsat komentář

© 2018 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close