Znalostní nákup

Znalostní nákup
EVR a e-aukce

Elektronizace nákupu ano či ne

vložil , 22.9.2011, počet zobrazení: 2866, 1 komentář

Vzpomínám si na dobu, kdy se požadavky na tendry a jejich specifikace nosily na předepsaném papírovém formuláři a společně s techniky jsme pak diskutovali nad jejich vyplněním. Zpracované žádosti o nabídky a zadání tendrů se rozesílaly doporučenou poštou a po telefonu se následně zjišťovalo, komu a kam vůbec dorazily.

Komise pro otevírání obálek a posuzování nabídek se po týdenním nahánění jednotlivých členů sešla u chlebíčků a kafe, aby zjistila, že polovina nabídek není kompletní a je před nimi další setkání, aby mohli znovu vše vyhodnotit. Z důvodu transparentnosti se s uchazeči striktně komunikovalo prostřednictvím doporučených zásilek, a tak se celý proces ještě více prodlužoval.

Že bychom se měli k tomuto vracet dnes v době internetu a zabezpečených přenosů dat, asi již nikoho nenapadne. Místo poštovného máme elektronické zadávání a podávání nabídek, místo formulářů a shánění paraf a podpisů na protokoly, nákupní a smluvní dokumenty máme elektronicky řízené oběhy dokumentů v DMS a místo jednání s dodavateli a vyjednávání o nabídkách máme systémy elektronických RFI a e-aukční portály.

Je ale plné zelektronizování nákupního procesu a všech nákupních činností to pravé? Nehrozí, že nám unikne něco podstatného?

Co je jedním z klíčových faktorů úspěšného nákupčího? INFORMACE!

Informace o skutečných potřebách společnosti, informace o situaci na trhu, tzn. aktuálním konkurenčním prostředí, připravovaných produktech, personální situaci u klíčového dodavatele, atd.. Mám na mysli informace o skutečných rizicích a příležitostech, které se kolem nás objevují.

Jakým způsobem se k těmto informacím dostáváme? Získáme je výhradně z elektronických zdrojů a oficiálních dokumentů, takzvaně od stolu? To rozhodně NE! A dobrý nákupčí si toho musí být vědom. Zde vidím největší riziko elektronizace v nákupu. Zpohodlnění, nákupní práce od stolu, omezený kontakt s aktuální realitou. Na toto místo se hodí jedno staré pravidlo říkající, je lépe jednou vidět, nežli desetkrát slyšet nebo číst. Proto, chcete-li své společnosti jako nákupčí přinášet inovace a nové trendy z trhu, pomáhat řídit rizika, je třeba občas vyrazit do terénu a mít při tom oči otevřené.

Pokud se tedy ptáme, zda elektronizaci ano či ne, pak jako její zastánce říkám určitě ano, protože efektivitu a flexibilitu, kterou nám do nákupu přináší, si bez ní jen těžko dokážeme představit. Současně ale mějme na paměti, jakým způsobem správně elektronické nástroje používat a v jaké míře, aby se nákupčí nestal pouze velmi flexibilním úředníkem.

Zen

zen

1 komentář

  1. Anonym

    29.5.2012, 21.15 -

    Elektronizace nákupu? Určitě ano. Jenom si dovolím k článku napsat jeden zásadní dodatek. Nejen jeden z klíčových faktorů úspěšného nákupčího jsou informace, ale nákupní informace jsou zásadním a klíčovým prvkem, patřícím ne nákupčímu, nýbrž celé firmě. Zásadním úkolem ředitele nebo vedoucího nákupu je získat tyto informace a pracovat s nimi jako strategickými údaji a přispět tím k rozvoji a směřování nákupu. Vím, že tímto mohu rozpoutat polemiku, ale faktem je, že nákupčí jsou skupina, která si nejvíce profesně zakládá na informacích a svém know-how a zároveň z hlediska auditů skupina, která je vysoce riziková z důvodů možnosti zneužití a úniku informací. Elektronizace nákupu a databáze můžou omezit tyto rizika.
    Tick

Napsat komentář

© 2023 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close