Vzpomínám si na dobu, kdy se požadavky na tendry a jejich specifikace nosily na předepsaném papírovém formuláři a společně s techniky jsme pak diskutovali nad jejich vyplněním. Zpracované žádosti o nabídky a zadání tendrů se rozesílaly doporučenou poštou a po telefonu se následně zjišťovalo, komu a kam vůbec dorazily.
Komise pro otevírání obálek a posuzování nabídek se po týdenním nahánění jednotlivých členů sešla u chlebíčků a kafe, aby zjistila, že polovina nabídek není kompletní a je před nimi další setkání, aby mohli znovu vše vyhodnotit. Z důvodu transparentnosti se s uchazeči striktně komunikovalo prostřednictvím doporučených zásilek, a tak se celý proces ještě více prodlužoval.
Že bychom se měli k tomuto vracet dnes v době internetu a zabezpečených přenosů dat, asi již nikoho nenapadne. Místo poštovného máme elektronické zadávání a podávání nabídek, místo formulářů a shánění paraf a podpisů na protokoly, nákupní a smluvní dokumenty máme elektronicky řízené oběhy dokumentů v DMS a místo jednání s dodavateli a vyjednávání o nabídkách máme systémy elektronických RFI a e-aukční portály.
Je ale plné zelektronizování nákupního procesu a všech nákupních činností to pravé? Nehrozí, že nám unikne něco podstatného?
Co je jedním z klíčových faktorů úspěšného nákupčího? INFORMACE!
Informace o skutečných potřebách společnosti, informace o situaci na trhu, tzn. aktuálním konkurenčním prostředí, připravovaných produktech, personální situaci u klíčového dodavatele, atd.. Mám na mysli informace o skutečných rizicích a příležitostech, které se kolem nás objevují.
Jakým způsobem se k těmto informacím dostáváme? Získáme je výhradně z elektronických zdrojů a oficiálních dokumentů, takzvaně od stolu? To rozhodně NE! A dobrý nákupčí si toho musí být vědom. Zde vidím největší riziko elektronizace v nákupu. Zpohodlnění, nákupní práce od stolu, omezený kontakt s aktuální realitou. Na toto místo se hodí jedno staré pravidlo říkající, je lépe jednou vidět, nežli desetkrát slyšet nebo číst. Proto, chcete-li své společnosti jako nákupčí přinášet inovace a nové trendy z trhu, pomáhat řídit rizika, je třeba občas vyrazit do terénu a mít při tom oči otevřené.
Pokud se tedy ptáme, zda elektronizaci ano či ne, pak jako její zastánce říkám určitě ano, protože efektivitu a flexibilitu, kterou nám do nákupu přináší, si bez ní jen těžko dokážeme představit. Současně ale mějme na paměti, jakým způsobem správně elektronické nástroje používat a v jaké míře, aby se nákupčí nestal pouze velmi flexibilním úředníkem.
Anonym
29.5.2012, 21.15 -
Elektronizace nákupu? Určitě ano. Jenom si dovolím k článku napsat jeden zásadní dodatek. Nejen jeden z klíčových faktorů úspěšného nákupčího jsou informace, ale nákupní informace jsou zásadním a klíčovým prvkem, patřícím ne nákupčímu, nýbrž celé firmě. Zásadním úkolem ředitele nebo vedoucího nákupu je získat tyto informace a pracovat s nimi jako strategickými údaji a přispět tím k rozvoji a směřování nákupu. Vím, že tímto mohu rozpoutat polemiku, ale faktem je, že nákupčí jsou skupina, která si nejvíce profesně zakládá na informacích a svém know-how a zároveň z hlediska auditů skupina, která je vysoce riziková z důvodů možnosti zneužití a úniku informací. Elektronizace nákupu a databáze můžou omezit tyto rizika.
Tick