Znalostní nákup

Znalostní nákup
Aktuality

Efektivní nákup, Praha, 17.4., Courtyard hotel

vložil , 5.6.2018, počet zobrazení: 109, Žádné komentáře

Na začátek třeba říct, že vybraný hotel je skvělým místem pro takovouto událost. Příjemné komunikativní prostředí, všechno i všichni si byli hodně blízko.
I tým, který tuto konferenci připravil byl výjimečně zkušený a nákupu přímo oddán. Michal Šebek, kterého si pamatuji ještě z dob škodováckých a ČANLu (Česká asociace nákupu a logistiky), byl hlavou konference a Lenka Kovaříková pověstným krkem a velmi pěkně jim to šlapalo.

Michal Š. na sebe vzal úlohu, mimo té moderátorské, prvního řečníka a podělil se o své zkušenosti v Motoru Jikov Group, kde pracuje na pozici ředitele nákupu. Centrální nákup ve skupině spravuje nejdůležitější výrobní komodity a objemné, citlivé režijní položky. Stará se o procesy a systémovou jednotnost. Z centrály vychází plán a kontrola jeho plnění (objednané – nakoupené, cenová disciplína a hodnocení výkonu hlavních dodavatelů). Zabývá se samozřejmě i metodickou činností a interním auditem. Skupina používá pro standardní nákupní položky interní eshop iProcure.

Z Jirky Róžańského, druhého přednášejícího, vyrostl velký nákupní chlap. Je to takový leze, leze po železe, nedá pokoj až tam vleze. Vyšťourá všechno a s citem, že si interní klient ani nevšimne, že už nerozhoduje on, od koho a za kolik se nakoupí.
V úvodu svého přednesu definoval strategický nákup jako dlouhodobý, koordinovaný a přizpůsobivý. Následně představil strategické řízení nákupu ve Xella a na případové studii ukázal jakých výsledků lze dosáhnout v tak choulostivé oblasti jako jsou marketingové aktivity, kde nejen že uspořili pěkných 9% (5,4 mil Kč), ale zároveň si zlepšili vztah s tímto interním klientem, konsolidovali objemy u dodavatelů a tím také zvýšili flexibilitu poskytovaných služeb.

Michal Tichý
Mladý přemýšlivý manažer pracující pro významné IT hráče i pro hráče samotné (Avast, Wargaming) představil projekt Category managementu. V kreativním IT světe jde určitě o projekt velmi ambiciózní. Velikost organizací, spolu na 4000 zaměstnanců, už velmi slušné náklady generuje a v dlouhodobém výhledu se „svobodné plýtvání“ začne přejídat, i když na to firma má. Proto mapování těchto zdrojů, proto roztřídění na důležité a méně důležité a proto Category management. Úspěšnost závisí od klíčových hráčů, kteří si přisvojí roli sponzorů změny případně přímých podporovatelů. Metodologie je na světe, tešme se na výsledek.

Zajímavými body byly rovněž i panelové diskuse.
Sál byl předělen a účastníci rozděleni na dvě skupiny. Přemísťovali se panelisté, žádný velký festivalový ryk. Témata byla: Dodavatele rozvíjet nebo vyždímat a Jak rozvíjet své lidi v nákupu.
Diskuse je třeba zažít a tedy jen to podstatné:
– Důležité dodavatelé proskenovat, ale nechat rozvíjet
– Režijní udržovat pod pákovým efektem
– Rizikové nahradit, insourcovat, zdvojit

Jak rozvíjet své lidi v nákupu
– Změna KPI vedoucí k růstu přidané hodnoty nákupu
– Nákup je služba, k tomuto cíli vest své kolegy
– Posilovat tvůrčí potenciál, vzdělávat v oblasti sociální – komunikace, technické – analytické dovednosti

Odpolední příspěvek – přednesený Martinem Repkem, Nafta, a.s. byl případovou studií dopoledne představeného Category managementu. V Naftě implementují e-Lefanta, systém pro strategické řízení nákupu. Mají za sebou rok a půl implementace, sjednotili proces s holdingovými požadavky, nastavili nákupní kategorie a kompetence jednotlivých nákupců a interních klientů, kteří mají přehled o všech úlohách, které nákup řeší a jsou jejich součástí. Kvalifikace, výběrová řízení i hodnocení výkonu dodavatelů se bez nich neobejde. Samotní dodavatelé mají rovněž svá prostředí, kde sledují všechny nákupní požadavky svého (potenciálního) klienta.

Dnes často mluvíme o Procurement 4.0. jako disruptivní, revoluční změně. V Naftě, a.s. na to jdou postupnými krůčky. Žádná analýza není tak dokonalá (i skrz nákladnost), aby nedocházelo následně ke změnám, které projektový tým při sebelepší vůli neumí předpovědět, a tak v Naftě si na to dali 4 roky, zvolili agilní přístup. Proces šlape, rozsáhlou přeměnou prošlo SRM, komunikace s dodavateli i interním klientem. Nyní realizují Compliance, které v energetickém byznysu je nasměrováno především na kvalitu prostředí třetích stran (terorizmus, dětská práce, politicky exponované osoby i další bezpečnostní ukazatele).

Jak se změní nákup v Nafta po plné implementaci:
– Vše o každé komoditě (skupině) na jednom místě, komunikace, aktivity s dodavatelem, smlouvy, plnění, …
– Odlišení důležitého a méně důležitého, řízení zátěže nákupčích
– Znalost o denní, týdenní, měsíční dávce práce nákupčích
– Dopředná transparentnost zastaví proces v případě pochybení, resp. negativních anoncí
– Návodný proces, dostupná historická data, nový člověk se rychleji ujme své role, už při startu se snižuje jeho případná chybovost na minimum
– Nákup přestává být tím, kdo snižuje jen cenu, umí managementu realizovat jiné své role
– Díky zpřesňování práce nákupu, budou na strategické nákupce větší nároky, vzdělání i ale i cena, vyšší kvalita vyzdvihne procesy, které nebylo možné vykonávat, pokročilé analýzy umožní se zaměřit více na to podstatné
– Jsme a budeme na tepu

Příspěvek Michala Janála, Mero ČR, Nákup – Tabu? – Vnímání nákupu ve firmě, byl závěrečným.
Michal J. je výjimečný řečník a měl i výjimečný přednes pro tento čas. Filozofovat umíme při pivu, kde kdo, ale popsat, kam se ten nákup šine, ukázat na paralely z jiných koutů profesního či osobního života a skloubit je v celek není jednoduchá disciplína. K jeho zamyšlení se nad posláním nákupu podotýkám, že Michal J. je osoba, která to umí udělat i udat. Jen je třeba být u toho, tak jen stroze vybírám.

Toto asi známe

A tady se pod linkou chceme dostat – nákup:
– Naslouchá
– Vřele přijímá všechny názory
– Umí vyhodnotit informace
– Odmítá nekalou hru
– Spolupracuje na společném cíli
– Vytváří hodnoty

pro ZN J.Zrník

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
admin

Napsat komentář

© 2018 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close