Znalostní nákup

Znalostní nákup
Výběr a řízení vztahů s dodavateli

Co o Vás prozradí Vaše tvář a oči? Řeč těla.

vložil , 13.6.2016, počet zobrazení: 4292, komentářů: 4

Co se vám vybaví pod pojmem přesvědčivá komunikace? Jak se stát jejím mistrem? Jak přesvědčit protistranu, aby vaše argumenty akceptovala? Jak zaujmout posluchače při prezentaci? Co o vás prozradí vaše tvář a oči?

Někoho možná napadne, že úspěšná komunikace je o schopnosti zvolit správná slova pro různé příležitosti a dát jim při komunikaci tu správnou váhu. Ale nejen slova jsou důležitá, klíčovou roli hraje i řeč těla. Pokud cítíte, že vašemu projevu něco schází, chcete znát nějaké tipy a triky na zlepšení své komunikace s lidmi, jste na správné adrese. V tomto článku vám je prozradím.

NEMŮŽEME NEKOMUNIKOVAT

Lidé zkrátka dnes nemohou nekomunikovat. Všude kolem nás jsou informace v mluvené, tištěné či obrazové podobě. My je vnímáme a s okolním světem si je vzájemně vyměňujeme. Prostě ať děláme cokoliv, vždy se přitom nějakým způsobem chováme a do okolí vysíláme signály, respektive zprávy. Do těch se promítají naše zkušenosti, dovednosti, osobní postoje, momentální stavy a nálady.

Způsob, jakým zprávy přijímáme a přiřazujeme jim, tedy určitým slovům, konkrétní význam, je specifický pro každého z nás. Jednoduše řečeno, nemyslíme stejně. Proto mějte na paměti: Komunikace není jen to, co řekneme, ale i to, co se k druhému dostane a jak to vnímá.

Pojďme se podívat, do jaké míry působí dle výzkumů Alberta Mehrabiana hlas a řeč těla na to, co se dostane k našemu protějšku. Jak tyto komunikační prostředky působí na vytváření pozitivní nebo negativních emoci:

  • Jen 7 % řečeného se posuzuje podle samotného obsahu slov (verbální komunikace).
  • Hlasová rovina, vyjadřuje způsob, jakým mluvíme (nahlas, potichu, pomalu nebo rychle, ustrašeným roztřeseným hlasem či sebevědomým a pevným hlasem), má na našem vnímání 38% podíl. Té se odborně říká paraverbální komunikace.
  • Nejvíce, a to z 55 %, dává našim myšlenkám smysl úroveň řeči těla. Ta se nazývá neverbální komunikace a vyjadřuje mimiku obličeje či oční kontakt, držení těla, gestikulace rukou, vzdálenost, kterou k sobě komunikující zaujímají.

Pokud tedy ovládnete řeč těla a hlas, tzn. ovládnete 93 % komunikačních prostředků, dáte je do souvislosti s obsahem, jste na nejlepší cestě stát se mistrem umění přesvědčivé komunikace.

Na druhou stranu, pokud se při rozhovoru zaměříte nejen na obsah slov partnera, ale i na způsob podání a řeč těla, na 93 %  komunikačních prostředků, získáte daleko více informací, než když se soustředíte jen na slova.

SVĚT OBCHODU NENÍ JEN O ČÍSLECH

Možná patříte mezi lidi, kteří se domnívají, že svět obchodu je jen o číslech. Jistě, čísla mají při argumentaci svoji nezaměnitelnou a výhradní pozici, ale nikdy nesmíte úplně ignorovat emoce. Důležité informace a projev emocí poskytuje naše tvář a oči. Tvář je možné považovat za nejdůležitější zdroj neverbálního chování. Je ústředním bodem naší komunikace, a proto účinek jejích pohybů na výsledek komunikace je naprosto klíčový.

TVÁŘ – KNIHA PRO ZKUŠENÉ ČTENÁŘE

Mimika naší tváře poměrně přesně vyjadřuje pocity a emoce, které ne vždy dokážeme mít pod kontrolou a pak jsme velmi čitelní. Všichni ty pocity a emoce dobře známe, ale při jednání je ne vždy dostatečně čteme.

Lidskou tvář je možno rozdělit do tří oblastí, na které si při čtení emocí zaměřte:

  • oblast čela a obočí,
  • oblast očí a víček,
  • oblast dolní části obličeje zahrnující tváře, nos a ústa.

Každá z těchto částí různou měrou vyjadřuje nejčastější emoce: překvapení, štěstí, strach, znechucení a odpor, hněv nebo smutek. Mimické výrazy základních emocí si utváříme již v průběhu prvního roku života a ženy je umí číst lépe než muži.

TY SE ZPRAVIDLA PROJEVUJÍ NÁSLEDUJÍCÍM ZPŮSOBEM:

  1. Překvapení – Čelo je zvednuté a vytvoří se na něm horizontální vrásky. Obočí se povytáhne do oblouku, čelist spadne a ústa se otevřou.
  2. Štěstí – Kolem očí se vytvoří takzvané vějířovité vrásky. Rty se stáhnou a koutky úst směřují nahoru. Tváře se rovněž pozvednou.
  3. Strach – Na čele se objeví vrásky, obočí se pozvedne a stáhne. Horní víčka se zvednou. Ústa se lehce pootevřou a rty se ztenčí nebo jsou vyšpulené.
  4. Znechucení / odpor – Obočí poklesne a přiblíží se k sobě. Nos se nakrčí a tváře se pozvednou. Horní ret se zvedne. Spodní ret se může zvednout současně s horním nebo poklesnout a vysunout se dopředu.
  5. Hněv – Obočí je pokleslé, jeho levá i pravá strana je blízko u sebe a vytvoří u stažené, oči mají upřený výraz a mohou vypadat jako vypoulené. Rty mohou být napjaté a stisknuté k sobě nebo napjaté a pootevřené jako by křičely. Nosní dírky jsou rozšířené.
  6. Smutek – Po celém čele mohou být vrásky. Obočí se lehce pozvedne a vnitřní koutky horních víček se zvednou. Koutky úst směřují dolu a rty se mohou třást.

22756901 překvapení22756901 radost 22756901 strach

22756901 odpor22756901 skrytá zlost22756901 smutek

Obrázky vyjadřující emoce: překvapení, štěstí, strach, znechucení, hněv a smutek.

 

Příště: Oči, oční kontakt

 

 

Jaroslav Cirkovský
jaroslav.cirkovsky@benefico.cz
www.eAukceBenefico.cz
www.ExcelentniNakup.cz

alioth


4 komentářů

  1. Jan.Vasek

    20.6.2016, 9.34 -

    Zdravím Josefe,

    Děkuji Jaroslavovli za pěkné shrnutí současného výzkumu. Předpokládám, že praktickou aplikaci zařadil i do kurzů.

    Myslím, že téma není tak úplně nové. Dle google books se začal koncept objevovat někde kolem roku 1910 a jeho frekvence v čase poměrně dramaticky roste- vědecká literatura pravděpodobně nabídla nové perspektivy v 70. letech – alespoň soudě podle několika článků, jejichž referenční aparát jsem si povrchně prošel. Vědecká literatura nabízí u termínu „body language“ 228.000 odkazů a EBSCO jej eviduje jako klíčové slovo.

    Výzkum A. Mehrabiana neznám, s vyjímkou uváděných %, ale je poměrně často citován a to dokonce i v top top časopisech. Pokud má jeho výzkum empirické slabiny, prosím, o zaslání relevantních odkazů. Velmi povrchní analýzou (jméno autora a termíny „refutation“ nebo „criticism“ jsem neuspěl).

    Pokud jde o přímo o lhaní a jeho identifikaci, tak lze doporučit i výzkum P. Ekmana, který byl publikován ve velmi seriozních časopisech, a který sám autor popularizoval v několika knihách. Líbí se mi, protože vysvětluje i fyziologické procesy u lhaní.

    Osobně si myslím, že by nákupčí měl Jaroslavem zmiňované základní premisy aktivně znát a procvičit si je v praxi, především, pokud vyjednává se zástupci stejné kultury. Naopak, u jiných kultur může být „řeč těla“ neúčinná až zavádějící. Samozřejmě, pokud jsme danou kulturu detailně nestudovali.
    Považuji tuto znalost za využitelnou především u jednorázových nákupů transakčního charakteru – např. auto v bazaru nebo informace o čistotě pláže a kvalitě hotelu při koupi dovolené.
    U dlouhodobého vztahu je to spíše signál, že něco není v pořádku a spíše, než situace využít je potřeba najít podstatu problému a velmi rychle ji napravit.

    Těším se na další komentáře a zkušenosti.

    JAN

  2. Josef Zrník

    21.6.2016, 11.23 -

    Honzo zdravím. Ano, v sociálních vědách jsme velmi pokročili, a přidám k tomu, že toho víme stále strašně málo. Rozumím té marné (marnivé?) touze „vidět do jiných lidí“. Vzhledem k tomu, že výzkumy v této oblasti byly i falšovány, je třeba být zde velmi zdrženlivý a trochu si počkat. JZ

  3. alioth

    10.2.2017, 11.07 -

    Zdravím všechny, komunikace, řeč těla a její vliv je téma, které asi nikdy nevyjde z módy 🙂 ostatně jeho vliv při jednáních, ale i v osobních vztazích je obrovský a člověk si to často neuvědomuje. Pak se divíme reakcím svého protějšku, i když jsme vlastně neřekli nic špatného. Ale právě naše tělo možná naznačovalo něco jiného… ukázali jsme nejistotu a protějšek toho využil, anebo, že nás daná situace rozčiluje i přesto, že jsme se snažili mluvit smířlivě a druhá strana to odhalila?
    Studie jsou zajímavé a je dobré vědět, jak co působí. Aspoň nám to v praxi pomůže si lépe uvědomit co a hlavně jak říkáme a komunikujeme ostatním, jaký to může mít dopad a kde jsme případně udělali chybu a příště ji napravíme 😉

Napsat komentář

© 2022 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close