Znalostní nákup

Znalostní nákup
Nákupní úspory a KPI  /  Role a postavení nákupu

Category management, nástroj „kredibilního“ nákupního týmu

vložil , 25.1.2015, počet zobrazení: 2407, Žádné komentáře

(Závěrečné povídání s Milošem Olejníkem o úsporách a jejich kredibilitě)

Na eBF (Ostrava, listopad 2014) jste avizoval přednášku k úsporám, jako pokračování povídání zde na ZN, ale na konferenci jsem napočítal pět Vašich vystoupení. Pro nás mnohé by to byl nadlidský úkol. Je to pro Vás rutina, resp. musíte se připravovat, nebo jste „Vždy připraven“?

Na konferencii eBF (ebizforum) som mal naozaj viac vystúpení. Niekedy mám pocit, že mnou zapĺňajú nevyužitý priestor 🙂 Ale vážne. Túto konferenciu považujem za najkvalitnejšiu platformu pre pracovníkov nákupu v ČR a SR. A chcem, aby si svoju úroveň udržala aj naďalej. Preto sa nebránim aktívnej účasti. Je to už pre mňa trošku rutina, ale pripravovať sa musím vždy. Aj keď, hovoriť o tom, čo vás baví, nie je veľmi zložité.

V prvním rozhovoru o kredibilitě jste mluvil i o tom, proč se konferencí a podobných nákupních akcí zúčastňujete. Jaké bylo toto eBF, co jste si kromě únavy odnesl?

Na ebf som sa znovu dozvedel zaujímavé veci. Veľmi ma zaujal náhľad do teórie hier od Sebastiana Redenbachera (Siemens). Začal som vážne premýšľať nad použitím prístupu „second best“, ale kolegovia ma hneď zastavili, že už je to aj tak celkom komplikované…

Ano, Redenbacher byl skvělý. Přesunu se k úsporám k úsporám.
Jako prostředek možného objektivního vyhodnocení úspor jste ve III. pokračování vydefinoval postup, který jste nazval učebnicovým. Ze 14-ti bodů se samotné implementace týká jen jeden předposlední takto vydefinovaného postupu. Mluvíme tedy o důsledném Category managementu. Jaké techniky, nástroje k tomu užíváte? Umí tento postup užít i štíhlejší, menší společnosti? Jaké nezdary zde číhají?

Čo sa týka môjho pohľadu na implementáciu Category manažmentu, dá sa to samozrejme robiť aj jednoduchšie. A teda, je to použiteľné aj pre menšie spoločnosti. Mám k tomu však niektoré praktické zistenia. Napríklad:

  • Začiatok bez externej pomoci je veľmi ťažký. Chcete vašich nákupcov postupne pretransformovať z taktických na strategických, ale ťažko im vytvoríte väčší časový priestor. To, čo by malo byť najdôležitejšou časťou ich práce (strategický sourcing) sa dočasne ukáže ako „práca naviac“ ku každodenným povinnostiam. Nerád to hovorím, ale pre začiatok je dobré mať po ruke konzultantov;
  • Preškolenie nákupcov podľa zvolenej metodiky je nevyhnutné pre úspech, ale chce to aj akúsi kultúrnu zmenu. Mnohí nákupcovia sa síce rýchlo naučia potrebné postupy, ale potom ich len mechanicky aplikujú, bez premýšľania o tom, ktorý krok k čomu slúži;
  • Strategický sourcing na báze Category manažmentu bude fungovať, iba ak ho budete neustále pozitívne propagovať a vysvetľovať jeho ciele všetkým zainteresovaným, vrátane interného zákazníka. Inak záujem rýchlo opadne a niektoré kategórie vyslovene zamrznú;
  • Identifikovať opatrenia, ktoré nám pomôžu ušetriť, alebo nakupovať lepšie, je veľmi dôležitý krok. Doviesť tieto myšlienky k realizácii je stále veľmi zložité a časovo náročné. Manažment sa poteší, ak sourcingový projekt vyčísli potenciál úspory. Avšak, o to menej sa poteší, ak v realite výsledok zaostane za týmto potenciálom. A toto sa vždy môže stať! Preto sa treba aktivitám venovať až do konca, preto je potrebné mať detailný implementačný plán s termínmi a zodpovednosťami jednotlivých ľudí.

V této souvislosti, jak je to s kontrolou a motivací výkonu sourcingových týmů v jednotlivých nákupních skupinách?

Ponúknem otvorený feedback od jedného z našich konzultantov, ktorý sa zúčastnil projektu strategického sourcingu. To aby sme sa len nechválili. Posúďte sami:

  1. Vysoký počet kroků analytické části (strom kategorie, analýza dat, proces, TCO, Porterova analýza, analýza trhu, dotazníky pro dodavatele…), které si musí každý tým odškrtnout jako provedené, ale nevnímá jejich celkový kontext a přínos pro identifikaci potenciálu pro zlepšení. Je možné zjednodušení analytické části projektu, které povede k celkovému propojení této části projektu a většímu prostoru pro diskuzi nad možnostmi pro zlepšení, tj. čas strávený na analytické části bude především investován do oblasti, které pak přinesou reálnou úsporu?
  2. Limitovaná diskuze mezi týmy a prostor pro kontinuální zlepšování. Každý tým si připravuje analýzu sám bez rozsáhlejší diskuze nad jejich přístupem/findings s ostatními kolegy s ostatních týmů a zájmu o úspěchy ostatních. Předpokládám, že obecná zjištění v ostatních kategoriích jsou do určité míry aplikovatelná napříč projektem a zlepšení kvality celotýmových meetingů z úrovně statusu na úroveň kvality doručených výsledků, řešení problémů, na které jednotlivé týmy narážejí a získání „rady“ od svých kolegů, by jednotlivé týmy ocenily.
  3. Nízká motivace a rozvoj dovedností. Tento projekt je časově náročný a obsahuje různé aktivity, na kterých by si měli členové týmu rozvíjet své know-how a dovednosti, to se ale z mého pohledu úplně neděje, především díky nízké motivaci. Pro vyšší úspěch projektu by mi přišlo dobré se zamyslet nad tím, jak zvýšit motivaci lidí (zařazení projektu do target dialogu, variabilní složky apod.), zakomponovat rozvojové oblasti do nově připravovaného kompetenčního modelu, neustále vysvětlovat spojitost projektu Silver s celkovou transformací RWE a nákupu atd. Zamyslet se nad tím, jak lépe do projektu vložit aspekt změny.

Cyklus úspory a jejich měření jste chtěl na EBF uzavřít, podělíte se s čtenáři ZN s Vašimi závěry?

  • Úspory sú a budú ešte veľmi dlho kľúčovým KPI každého nákupu
  • Metodiky výpočtu úspor pravdepodobne vždy zostanú rozdielne v rôznych spoločnostiach a každý stakeholder bude mať iné očakávania, keď sa bude hovoriť o úsporách
  • Nákup by sa nemal vzdávať témy úspor, naopak, mal by ju aktívne riadiť v rámci spoločnosti. A mal by byť schopný prispôsobiť svoju interpretáciu úspor tomu, s kým komunikuje (šéf nákupu, CFO alebo interný zákazník)
  • Je však v záujme nákupu dokázať svoju pridanú hodnotu aj na iných parametroch, než sú len úspory

Pro ZN Miloš Olejník a Josef Zrník

 

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
alioth

Napsat komentář

© 2019 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close