Doplnění k Paretovu pravidlu a ABC analýze
Stojí za to doplnit, že ABC analýza vychází z Paretova pravidla a používá se za účelem detailnějšího členění, když Paretovo pravidlo nestačí.
Detailnější členění najde uplatnění v případě velkého množství položek, kde vyvstává potřeba je rozdělit do kategorií například takto:
- A – rychloobrátkové položky s velkým objemem,
- B – položky se střední obrátkovostí a středním objemem,
- C – pomaluobrátkové položky s malým objemem.
Další možné rozdělení A, B a C položek je pak dle charakteru spotřeby a míry předpověditelnosti:
- X – položky s pravidelnou spotřebou a vysokou mírou předpověditelnosti,
- Y – u nich dochází k výkyvům spotřeby v daném čase, ale lze ji s jistou mírou předpovědět,
- Z – položky se značně nepravidelnou spotřebou a obtížnou mírou předpověditelnosti.
Například položka AX by pak měla charakter: hodnota nákupu vysoká, vysoká míra předpověditelnosti. Položka AZ: hodnota nákupu vysoká, obtížná míra předpověditelnosti.
Hodnota nákupu | A | B | C |
Jistota předpovědi | |||
X |
vysoká |
střední |
nízká |
vysoká |
vysoká |
vysoká |
|
Y |
vysoká |
střední |
nízká |
střední |
střední |
střední |
|
Z |
vysoká |
střední |
nízká |
nízká |
nízká |
nízká |
Rozhodnutí o použití metody by mělo vycházet z cíle třídění či vytváření kategorií. Nicméně ať použijete kteroukoliv metodu, tak princip je stále stejný. Vysoké procento objemu nákupu se bude nacházet na malém počtu řádků a naopak.
Odborná literatura popisující Paretovo pravidlo a ABC analýzu, ze které jsem čerpal:
Roger Perrotin, Pierre Heusschen, Jak nakupovat se ziskem. Praha: Computer Press, 1999, ISBN 80-7226-253-x
Gros,I.-Grosová,S., Tajemství moderního nákupu. Praha: VŠCHT, 2006. ISBN 80-7080-598-6
Gustav Tomek, Věra Vávrová, Řízení výroby a nákupu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1479-0
Lukoszová, X., NÁKUP A JEHO ŘÍZENÍ. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-2510174-6
Stuart Emmett, Řízení zásob. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1828-3
Stuart Emmett, Barry Crocker, Excellence in Procurement How to optimise costs and add value. Cambridge: Cambridge Academic, 2008. ISBN 978-1-903499-40-5
Robert J. Nahabit, The Purckasing Handbook for Small Business. Nahabit & Associates, 2011. ISBN 978-0-9845049-1-6
Velký počet
Velký počet položek může být pro každého jiné číslo. Řekněme, že bych měl 6 listů formátu A4 a na každém z nich 50 položek. 300 položek je do aukce či výběrového řízení poměrně dost.
eAukce nám práci určitě usnadní. Pokud by v ní bylo např. oněch 300 položek a bylo do ní pozváno např. 5 dodavatelů, přičemž každý by měl zájem soutěžit, pak by taková aukce měla předpoklad pro překonání aukčních nej NARu J.
Vyhodnocení výběrového řízení je samozřejmě možné provést i v MS Excel. Ale pokud by dodavatelé svou nabídku několikrát změnili, tak sledovat změny např. 300 položek a u několika dodavatelů by bylo rovněž komplikované.
Osobně bych v obou případech hledal nějaké řešení, jak si práci zjednodušit a počet položek snížit. Logickým krokem je výběr jen těch klíčových a na ostatní žádat slevu z ceníku.
Ať se vám daří,
Jarda Cirkovský
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.