Ve čtvrtek 19.2.2015 proběhla v pražském hotelu Majestic Plaza konference „Purchase Management Forum“ pořádaná společností Top Vision.
Nejprve jsme se s Petrem Gapkem z GE Money Bank podívali na to, jak celosvětové události a vývoj ekonomiky ovlivňují ceny nakupovaných vstupů. Následovala přednáška Vojtěcha Opleštila z PwC o postavení nákupu ve společnosti a jaké faktory jej ovlivňují. Důležitá je jasná komunikace, „mluvit řečí interního zákazníka“, nabídnout pomoc místo požadavků…
Maticové řízení v podání Patrika Jalůvky není náročné jen pro chlapy (manželka – tchýně – práce …) ale zejména pro zaměstnance. Aby fungovalo, je třeba správně nastavit zodpovědnosti. A matice nemusí být jen z pohledu mateřská vs. dceřinná společnost, globální vs. lokální pohled, ale třeba i spolupráce mezi jednotlivými útvary jedné společnosti.
Po přestávce na kávu a networking nám Bronislav Neubauer z Raiffeisenbank popovídal o tom, že nákup není jen o tom, říct si o slevu, ale kompletně uřídit celý proces tak, aby fungoval a všichni všemu rozuměli… To klade vysoké požadavky na nákupčí a kupodivu nákupní dovednosti v nich nemusí být vždy nejdůležitější. Nákupčí musí být také (hlavně) 🙂 komunikativní, být tak trochu „project manager“, mít schopnost nadhledu a dávání věcí do souvislostí… a své výsledky umět prezentovat nejen svému šéfovi, ale třeba i top managementu firmy.
O tom, jak by mohl vypadat „nákupní facebook“ nám povykládal David Kubálek ze Siemens, který také celou konferenci moderoval. Přehledný systém nabízející všechny funkcionality související s nákupním procesem, který by byl přístupný i dodavatelům a automaticky zpracovával všechna potřebná data by se asi líbil každému z nás.
O zajímavé poznatky z nákupních aliancí se s námi podělil Jan Priškin. V jeho přednášce vyzněly leckteré úsměvně, avšak pro praxi z nich vyplývala důležitá doporučení. Nákupní aliance je, alespoň ze začátku, vhodné zkusit u produktů a služeb, které nemají vliv na vnitřní fungování firmy a nevyžadují posouzení technických expertů. Vliv na úspěch nákupní aliance má i velikost jejích členů, to, zda jsou všichni ochotni poskytnout svá data, zda jsou ochotni změnit svého stávajícího dodavatele nebo třeba i to, zda si zvolí „velitele“ s pravomocí rozhodnout za všechny. Možná na první pohled maličkosti, ale s velkým dopadem.
Po výborném obědě jsme zabrousili na téma, která asi nikdo na nákupu neuslyší rád – outsourcing nákupu. Nicméně po bližším seznámení s jeho možnostmi a zejména se zkušenostmi Pavla Hrubeše z Fleet Consulting Group, to nemusí pro nákup být vždy jen špatně. Například přenechat realizaci nákupu konkrétního (složitého) produktu či služby může nakupující organizaci přinést spoustu cenných poznatků a zkušeností od outsourcera, který je v dané oblasti specialistou.
No a po odpolední kávičce zakončil konferenci diskusní duel. Ne, naštěstí se nikdo nepobil. Názorová přestřelka mezi obchodníky a nákupčími nebyla jen o tom, kdo to má těžší. Diskutovalo se i o tom, zda je cena opravdu jediné kritérium, jak si často mnozí myslí, jak se nákupčí a obchodník (dodavatel) navzájem vnímají, co by usnadnilo vzájemnou komunikaci. Nákupčím neuškodí, když budou více aktivní a budou spolupracovat s obchodníky a dalšími útvary ve své firmě, aby mohli poskytnout lepší informace obchodníkům svých dodavatelů a získat tak relevantnější, úplnější nabídky. No a obchodníci by zase nemuseli kategoricky odmítat nákupní metody a nástroje, například eAukce, protože když se vše přesně a jasně specifikuje a charakter poptávaného produktu či služby tomu vyhovuje, tak proč si pak o tu cenu nezasoutěžit. Nakonec je stejně vše o lidech, o kvalitě informací a jak s nimi naložíme. 🙂
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.