Znalostní nákup

Znalostní nákup
Aktuality  /  Různé

Purchase management forum

vložil , 23.2.2015, počet zobrazení: 1752, Žádné komentáře

Ve čtvrtek 19.2.2015 proběhla v pražském hotelu Majestic Plaza konference „Purchase Management Forum“ pořádaná společností Top Vision. 

Nejprve jsme se s Petrem Gapkem z GE Money Bank podívali na to, jak celosvětové události a vývoj ekonomiky ovlivňují ceny nakupovaných vstupů. Následovala přednáška Vojtěcha Opleštila z PwC o postavení nákupu ve společnosti a jaké faktory jej ovlivňují. Důležitá je jasná komunikace, „mluvit řečí interního zákazníka“, nabídnout pomoc místo požadavků…

Maticové řízení v podání Patrika Jalůvky není náročné jen pro chlapy (manželka – tchýně – práce …) ale zejména pro zaměstnance. Aby fungovalo, je třeba správně nastavit zodpovědnosti. A matice nemusí být jen z pohledu mateřská vs. dceřinná společnost, globální vs. lokální pohled, ale třeba i spolupráce mezi jednotlivými útvary jedné společnosti.

Po přestávce na kávu a networking nám Bronislav Neubauer z Raiffeisenbank popovídal o tom, že nákup není jen o tom, říct si o slevu, ale kompletně uřídit celý proces tak, aby fungoval a všichni všemu rozuměli… To klade vysoké požadavky na nákupčí a kupodivu nákupní dovednosti v nich nemusí být vždy nejdůležitější. Nákupčí musí být také (hlavně) 🙂 komunikativní, být tak trochu „project manager“, mít schopnost nadhledu a dávání věcí do souvislostí… a své výsledky umět prezentovat nejen svému šéfovi, ale třeba i top managementu firmy.

O tom, jak by mohl vypadat „nákupní facebook“ nám povykládal David Kubálek ze Siemens, který také celou konferenci moderoval. Přehledný systém nabízející všechny funkcionality související s nákupním procesem, který by byl přístupný i dodavatelům a automaticky zpracovával všechna potřebná data by se asi líbil každému z nás.

O zajímavé poznatky z nákupních aliancí se s námi podělil Jan Priškin. V jeho přednášce vyzněly leckteré úsměvně, avšak pro praxi z nich vyplývala důležitá doporučení. Nákupní aliance je, alespoň ze začátku, vhodné zkusit u produktů a služeb, které nemají vliv na vnitřní fungování firmy a nevyžadují posouzení technických expertů. Vliv na úspěch nákupní aliance má i velikost jejích členů, to, zda jsou všichni ochotni poskytnout svá data, zda jsou ochotni změnit svého stávajícího dodavatele nebo třeba i to, zda si zvolí „velitele“ s pravomocí rozhodnout za všechny. Možná na první pohled maličkosti, ale s velkým dopadem.

Po výborném obědě jsme zabrousili na téma, která asi nikdo na nákupu neuslyší rád – outsourcing nákupu. Nicméně po bližším seznámení s jeho možnostmi a zejména se zkušenostmi Pavla Hrubeše z Fleet Consulting Group, to nemusí pro nákup být vždy jen špatně. Například přenechat realizaci nákupu konkrétního (složitého) produktu či služby může nakupující organizaci přinést spoustu cenných poznatků a zkušeností od outsourcera, který je v dané oblasti specialistou.

No a po odpolední kávičce zakončil konferenci diskusní duel. Ne, naštěstí se nikdo nepobil. Názorová přestřelka mezi obchodníky a nákupčími nebyla jen o tom, kdo to má těžší. Diskutovalo se i o tom, zda je cena opravdu jediné kritérium, jak si často mnozí myslí, jak se nákupčí a obchodník (dodavatel) navzájem vnímají, co by usnadnilo vzájemnou komunikaci. Nákupčím neuškodí, když budou více aktivní a budou spolupracovat s obchodníky a dalšími útvary ve své firmě, aby mohli poskytnout lepší informace obchodníkům svých dodavatelů a získat tak relevantnější, úplnější nabídky. No a obchodníci by zase nemuseli kategoricky odmítat nákupní metody a nástroje, například eAukce, protože když se vše přesně a jasně specifikuje a charakter poptávaného produktu či služby tomu vyhovuje, tak proč si pak o tu cenu nezasoutěžit. Nakonec je stejně vše o lidech, o kvalitě informací a jak s nimi naložíme. 🙂

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
alioth

Napsat komentář

© 2020 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close