Znalostní nákup

Znalostní nákup
E-katalogy

Proč e-katalogy?

vložil , 22.9.2011, počet zobrazení: 3455, komentářů 6

Úvodní obecné a krátké zamyšlení k jistě zajímavému tématu a třeba i pro následnou diskusi o zkušenostech se zaváděním a využíváním e-katalogů… 

Alioth 😉

Všichni jistě znáte a většina z Vás i aktivně používá různé webshopy, e-shopy, elektronické katalogy a elektronické systémy rezervací či objednávek k nakupování nejrůznějšího zboží z pohodlí domova. Jak fungují, není třeba více rozebírat. Používají se v soukromé i podnikové sféře, kde jejich význam se stále větším využíváním IS/IT narůstá. A to zejména v dnešní době, kdy se všichni snažíme o dosažení maximálních úspor, ať už cenových nebo těch plynoucích ze zjednodušení procesů.

 

Co nám elektronické katalogy přinášejí a proč jsou stále více oblíbené?

Nákupy přes katalog odlehčí nákupčím administrativní práci při objednávání zejména často se opakujících, drobných a standardizovaných položek, u kterých je přidaná hodnota nákupu v podstatě nulová. Místo vyřizování spousty drobných objednávek se mohou nákupčí soustředit na klíčové zakázky a velké nákupy, které jsou pro společnost významné.

 

Objednávajícímu zase e-katalogy umožní pohodlný nákup toho, co potřebuje přímo z kanceláře a dodávku opět přímo do kanceláře nebo v případě potřeby na určené místo.

Samozřejmě aby všechno takto skvěle fungovalo, je potřeba na začátku správně nastavit způsob objednávání, uživatelská oprávnění (ve spolupráci s IT a dodavatelem), vybrat s budoucími objednávajícími nejčastěji nakupované položky, určit jejich přesnou specifikaci.

 

Co se dá přes e-katalogy nakupovat?

V podstatě cokoli, co je možné jednoznačně specifikovat, nakupuje se často, větším množstvím objednávajících, kteří by jinak museli své požadavky předávat nákupu nebo pro zboží zajet přímo do obchodu. Tedy například kancelářské potřeby, nářadí, počítačové komponenty, základní vybavení kanceláří – drobný nábytek, reklamní předměty, ochranné pomůcky a další.

Co naopak se do e-katalogů nehodí, jsou položky drobného spotřebního charakteru, jednorázové či zcela výjimečně objednávané služby malého rozsahu.

 

E-katalogy už používáme, a co dál?

Používáte-li e-katalogy běžně a používáte-li jich více, jistě jste se někdy pozastavili nad tím, že si musíte pamatovat všechna přístupová hesla, že každý katalog vypadá a funguje trochu jinak, popř. musíte vždy nejprve najet na webovou stránku příslušného dodavatele, a že by vůbec nebylo špatné mít jeden přístup pro všechny katalogy. Sdružit katalogy do jedné platformy by Vám právě toto umožnilo. K tomu už je ale potřeba dobré IT oddělení, popř. si takovou platformu nechat „vyrobit“ dodavatelsky, což už je náročnější na čas a finanční prostředky. Vynaložené úsilí se ale v případě, že katalogy využíváte opravdu často a na velké množství druhů zboží, jistě vyplatí.

Vaše společnost také jistě používá nějaký informační systém. Ideální je, pokud jsou e-katalogy právě na firemní informační systém přímo napojené, tzn. nějakým způsobem systém obdrží informace o objednávce zaslané dodavateli. Objednávající pak může přímo
v systému potvrdit příjem zboží a následně rovnou zaúčtovat fakturu a vše na sebe krásně navazuje. V tomto případě můžete mít prakticky zautomatizovaný celý proces nákupu od vytvoření nákupního košíku v katalogu až po zaúčtování faktury.

Dobře nastavený e-katalog pomůže snížit náklady nákupu zjednodušením a větší či menší automatizací procesu nákupu, snížit počet dodavatelů (místo několika drobných dodavatelů – obchodů si se spolehlivým obchodním partnerem vytvoříte 1 elektronický katalog, čímž můžete sdružit dřívější rozdrobené nákupy do větších celků a vyjednat si tak lepší ceny). Výběrem přesně specifikovaných položek z katalogu také snížíte špatné dodávky, resp. riziko, že dostanete něco, co jste vlastně nechtěli. Dále Vám e-katalogy umožní mít nastavený jednotný proces zpracování objednávek s dodavatelem, tedy Vaši zaměstnanci už si nebudou dané zboží objednávat jednou po telefonu, po druhé e-mailem apod.

A jak fungují e-katalogy u Vás? Co jejich prostřednictvím nakupujete? Máte nějakou zajímavou zkušenost? Co konkrétně přineslo zavedení e-katalogů Vám? Nepoužíváte e-katalogy, proč? Připojte se do diskuse 😉

 

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
alioth

6 komentářů

  1. Anonym

    3.4.2012, 9.33 -

    Mám veľký záujem používať e-katalógy v našej (veľkej) spoločnosti. K môjmu prekvapeniu, najväčším odporcom sú účtovníci, ktorí tvrdia, že proces nakupovania tovarov cez e-katalóg (napr. kancelárske potreby) musí byť nastavený ako skladový, inak je to proti účtovným predpisom. to sa samozrejme dá, ale zbytočne to komplikuje celý proces a znižuje to výhodnosť používania e-katalógov. Rád by som sa dozvedel, či s podobnými problémami zápasíte aj v iných spoločnostiach. Miloš Olejník

    • Anonym

      11.4.2012, 21.21 -

      Dovolím si krátký komentář k elektronickému katalogu a účtárně. Já osobně jednání s účtárnou, zejména v oblasti zavedených procesů a „dobrých starých zvyků“, vidím jako problematické ve všech firmách, ve kterých jsem působil. Při zavádění elektronického katalogu se nám podařilo vliv účtárny „pozitivně omezit“ tím, že jsme je přizvali jako poradce v projektu. Tím, že jsme problémy řešili společně, podařilo se hodně připomínek vyřešit a eliminovat. Přece jenom „společné vlastní řešení“ se kritizuje hůře než jakékoliv cizí. Tick

    • Anonym

      3.10.2012, 21.01 -

      Přes delší čas od předchozích příspěvků přidám krátký pohled na věc. Osobní zkušenost z tvorby katalogů a vyjmutí materiálů v nich z režimu skladu a zavedení režimu tzv. do spotřeby. Po důkladném rozboru původně odmítavého stanoviska účtárny se ukázalo, že za odmítavým postojem je pouze obava, že nebude mít přesné podklady pro zaúčtování a budou mít více práce. Generování podkladů z e-katalogů je jednoduše řešitelný problém a práci navíc to obvykle také nepřinese. A pokud přeci jen trochu ano, tak po jeho porovnání s úspornými efekty především vlivem snížení spotřeby( až 30%) , je to marginální záležitost. Ale možná nebo spíše určitě je to hodně o konkrétních lidech. Účetní předpisy tedy nejsou problém, jen výmluva konkrétních lidí v účtárně. Karel Otýs

  2. Josef Zrník

    2.4.2013, 12.36 -

    A měly by být tyto položky vedeny podvojmo (pohyb) jak v ERP tak v on-line katalogu, nebo bude stačit v ERP jen evidovat obraty, stavy zásob, dle zvolených období? Co by muselo být zdvojené? Odkud půjde objednávka – položková? ERP, nebo E-katalog, musí jít objednávky přes ERP…? … Je toho samozřejmě více, co by bylo třeba diskutovat,specifikovat … spolu s ekatalogem můžete řešit i plán zásobování …. přenést některé povinnosti přímo na dodavatele, můžete měřit jejich výkonnost …. Propojení na ERP se neobávejte, žádejte, JZ

Napsat komentář

© 2017 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close