Znalostní nákup

Znalostní nákup
EVR a e-aukce  /  Nákupní nástroje a P2P

Pasti na aukční strojky II

vložil , 19.2.2012, počet zobrazení: 1792, Žádné komentáře

Za co aukce nemohou.

Naši dodavatelé mají právo se o naše zakázky neucházet.  Asi by bylo hodně naivní předpokládat, že náš stávající dodavatel se těší, až ho poměříme v aukci. Zrovna tak ale ani jeho konkurenti nemají povinnost se podbízet pod ceny našeho dodavatele. Dokonce se chce říct, že dodavatelé mají mít ve svém kodexu zakotveno:  „Bratrovražedného boje se neúčastníme!“ Některé velké korporace to tak mají.

Z diskusí s dodavateli však vyznívá, že aukční výzvy vnímají jako pozitivní obraz změny chování firem a obecně společnosti k lepšímu. Ty firmy, které  se k aukcím odhodlaly, dodavatelé považují za transparentnější a tedy důvěryhodnější. Jsou ochotni jim podávat nabídku.  Toto podepírá i výzkum aukcí PROe.biz na Slovensku* , kde v průměru se aukce účastní 5,5 účastníků,  ale jak uvádí euro-statistiky**,  obálkových veřejných soutěží  se na Slovensku účastní jen 2,1 účastníků (Česko  3,7; průměr EU = 5,4; Španělsko 8,8).
Ve veřejném sektoru mezi mistry podvodu platí obecné pravidlo. Když nemáš domluvené vítězství nebo prohru nabídku nepodávej.  (Dejme si pozor i některé aukční firmy se těmto praktikám učí.  Už asi brzo budeme psát:  Noví zvěstovatelé vodu káží, avšak víno pijí. 🙁 )

Aukce by chtěly některé trhy přelstít.
Neničte si svůj soutěžní nástroj tím, že do hry pustíte fiktivní firmu a sami pak snižujete ceny! Velmi brzy přijdete o důvěru. Chystáte na dodavatele past? Sami do ní spadnete! Trh, který není soutěživý, dlouhodobě neudržíte pod tlakem vyhrůžek. Dnes existují aukční strategie, kde lze soutěžit i jednoho jediného účastníka bez ztráty kytičky, tedy bez zapojení se nákupčího. O tom více v dalším pokračování: Posilování aukčních strategií.

Korupce a Pletichy
Původně jsem chtěl psát obecné znalosti kolem tohoto tématu, ale dne 26.1.2012 (datum jsem dal jako historický mezník) jsem se zúčastnil něčeho neobyčejného. V Pakulu se konal seminář k veřejným zakázkám. Organizován byl asociací pro elektronizaci nákupních nástrojů APUEN. Vedle Transparence International, odborníků z VŠE, poskytovatelů řešení zde vystupovali i uživatelé aukcí, obcí, měst a také pracovníci magistrátu pražského. Poslední zmiňovaní zde představili pilotní aukční projekt na nákup kancelářského papíru. Ve své prezentaci zkonstatovali, že aukci nebylo možné uskutečnit, neb získali jen jednu nabídku – na obyčejný papír za milion korun?!  Některým účastníkům semináře spadla brada. Co se stalo, bylo evidentní, dodavatelé se nechtěli účastnit frašky. 100-ky dodavatelů by se za normálních okolností rádo pyšnilo takovou referencí a nejvyšší pražský úřad nemůže sehnat dodavatele papíru.   …Aukce neprohrály, to jen mravní znechucení se dostavilo.

Toto nemám zapotřebí!
Předešlé téma je ukázkou toho kdy pracovníci, kteří chtějí něco zlepšit, šlápnou jiným, kteří nechtějí nic zlepšit, na kuří oko. Mysleli to dobře, ale nikdo je za to nepochválil, naopak. Jak je to o tom iniciativním pitomci? Carlo M. Cipolla, italský psycholog ve svém popisu idiotství lehce s nadsázkou říká:  Člověk, který svou činností udělá jinému ztrátu a sám také prodělá, je pitomec.  …A tak to u nás je se statečnými občany. (Libor Joska, CH&T, šéf SFŽP Libor Michálek, nebo statečná i chytrá Horákyně ze Znojma. Zeptejte se jich, co si museli prožít!)

Aukce jsou také v pasti, pokud své závazky z aukčních „striktních“ soutěží vyhlašovatel neplatí. Donutíte dodavatele téměř kapitulovat a pak se svou konkurenční výhodou, kterou vám on zprostředkoval, zacházíte velmi nezodpovědně? Jste někdo, koho Cipolla nazývá banditou.

Josef Zrník

*seminář NAR marketing, s.r.o. , Bratislava květen 2011

**Doc. Ing. Pavel, PhD  Seminář APUEN, Praha leden 2012

 

Nákupčí a žraloci

Odfláknutý eSourcing  – jen ať někdo nechce měřit to, co jsme ušetřili

Pasti na aukční strojky I

Pasti na aukční strojky II

V příštích pokračováních:

Posilování aukčních strategií

Proč se nedaří elektronizovat nákupní operativu – P2P

Best Practice

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
admin

Napsat komentář

© 2017 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close