Znalostní nákup

Znalostní nákup
Nákupní úspory a KPI

KPI

vložil , 29.7.2013, počet zobrazení: 4474, komentáře 2

Už jste taky někde slyšeli, že to co neměříme, to ani neřídíme??
No něco na tom asi bude 🙂 Jak jinak bychom zjistili, že se ubíráme správným směrem, že plníme, co jsme si stanovili, nebo naopak, že je někde nějaký problém a jaká by případně mohla být jeho příčina?

K tomuto sledování nám mohou významně pomoci tzv. KPI (Key Performance Indicators) = Klíčové ukazatele výkonnosti, které jsou základem pro hodnocení procesů a v podstatě jakýchkoli činností. Poskytují nám pohled na proces na základě jasně stanovených kritérií a tím umožňují sledovat jak jeho současný stav, tak i vývoj a trend. Mohou sloužit jako podněty pro zlepšování procesu a pomoci v případě problému. Pokud nám například ukazatel vykazuje „neuspokojivé číslo“, můžeme podle jeho definice a nastavení výpočtu odhalit i příčinu. Sledujeme-li ukazatele pravidelně, pak zjistíme i to, zda se jedná o mimořádný výkyv nebo dlouhodobější trend.

Důležité samozřejmě je, si KPI dobře nadefinovat. Co se pod kterým KPI skrývá, jak se počítá. Nezbytná jsou také dostupná a jednoznačná zdrojová data (což může být občas trochu problém). Dobré je, aby KPI byly měřitelné v čase, abychom mohli sledovat jejich vývoj a případné změny. Samozřejmostí je zpracování KPI pro různé manažerské úrovně. Jiná data budou zajímat generálního ředitele, trochu jiná, nebo v jiné úrovni detailu vedoucího příslušného útvaru apod.

A jaká jsou důležité KPI v nákupu?
Každého určitě napadnou v první řadě úspory 🙂
Ty jsou bezesporu jedním z klíčových ukazatelů, podle kterého může být nákup hodnocen. Ale vezmeme-li řízení nákupu, nákupního oddělení, jako celku, tak jeho efektivita není jen o úsporách, i když ty tu hrají velkou roli. Pro stanovení KPI nákupu je, stejně jako pro všechny ukazatele důležité, stanovit si cíle – čeho chceme (v dané oblasti, útvaru, procesu) dosáhnout. Od těchto cílů bychom měli odvinout i ukazatele výkonnosti, tzn. ukazatele toho, jak plníme stanovené cíle.

V nákupu to mohou být např. Počet vystavených objednávek, počet objednávek na osobu (FTE), průměrná či celková hodnota objednávek, počet výběrových řízení, poptávek, elektronických aukcí, jejich fin. objem apod. KPI by každopádně měly být konkrétní, jednoznačné, měřitelné hodnoty. Jen tak máme jistotu, že odrážejí skutečnost a jsou správně interpretována.

Alioth

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
alioth

2 komentáře

  1. tick

    9.8.2013, 11.49 -

    KPI ANO! Ale jaká jsou správná?
    Tento krátký článek by chtěl reagovat na článek Alioth a rozvinout diskusi o KPI. Nedávno jsme měli velkou debatu o skladbě KPI v nákupu. Nicméně tato debata se zasekla na ukazatelích, které zmiňuje Alioth. Počet vystavených objednávek, počet výběrových řízení, počet poptávek, počet elektronických aukcí atd., ale vždy přepočteno na FTE. Tyto ukazatele se v různé formě používají i v naší firmě. Jsou ale skutečně jediné a správné?
    Všechny, které jsou zmiňovány, sledují určitý výkon na člověka. V naší diskusi, mimochodem velmi bouřlivé, jsme došli k názoru, že tento ukazatel je důležitý, ale ne rozhodující. Proč? Protože je vhodný pro sledování výkonu bez zásadní přidané nákupní hodnoty, hodnotí ale pouze rychlost administrace nákupu. Bohužel většina firem včetně velkých nadnárodních se řídí právě tímto ukazatelem.
    Já vidím přidanou hodnotu nákupu v jiných oblastech. Například ve znalosti nákupních komodit, daného komoditního trhu, predikce jeho vývoje v čase. Dále ve sledování a podpoře inovací u dodavatelů tím, že komunikujeme požadavky naše i našich zákazníků. Důležité jsou vlastní úspory dosažené výběrovým řízením. Ve spoustě firem se nákupčí soustředí na cenové požadavky a zapomínají například na metodiku TCO a promítnutí časových a nákladových požadavků logistiky do smluvního vztahu je vzácnou výjimkou.
    Dovolím si zmínit některé možné KPI, které vyplynuly z naší bouřlivé diskuse:
    1. Počet a kvalita dodavatelů v dané komoditě.
    2. Dosažené úspory při splnění zadaných kvalitativních požadavků.
    3. Znalosti a úroveň nákupčího. Ale jak to měřit?
    Co si myslíte o KPI Vy a jaké byste používali?

    tick

  2. vejda

    28.8.2013, 15.41 -

    Většina KPI, o kterých se v příspěvcích píše, jsou orientována dovnitř nákupu. Slouží nákupním manažerům k hodnocení vlastních podřízených, nebo jako prezentace nákupu směrem k vedení firmy. Zákazníka nákupu, jedno jestli interního nebo externího, ale počet vystavených objednávek na nákupčího nebo celkový realizovaný nákupní objem vůbec nezajímá. Co ho zajímá, jsou jeho vlastní úspory, které mu nákup zrealizuje. Je mu i jedno, zda těchto úspor dosáhne pomocí sofistikovaných elektronických nástrojů, nebo vyjednávacími schopnosti nákupčích.
    Je ale těžké stanovit, jaká další KPI by mohla být pro zákazníka zajímavá, aby ocenil práci nákupu. Dokonce ani odborná literatura se problematice hodnocení nákupu z pozice zákazníka nezabývá. Nebo pokud ano, uvítám Váš typ na knihu, která toto téma rozebírá.

Napsat komentář

© 2017 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close