Znalostní nákup

Znalostní nákup
Nákupní strategie a organizace  /  Nápady a náměty

Konference e-biz forum

vložil , 8.11.2012, počet zobrazení: 2302, komentáře 2

V těchto dnech probíhá v Ostravě již 8. ročník konference e-bizforum, kterou pořádá a organizuje společnost NAR Marketing. Konference je zaměřena nejen na využívání elektronických aukcí v nákupu, ale dotýká se i dalších nákupních témat. Účastní se jí zástupci firem i veřejného sektoru především z Česka, Slovenska a Polska.
No a o čem byl první den?
Mě osobně nejvíce zaujal příspěvek Miloše Olejníka o TCO. Na naprosto jednoduchém příkladě byly ukázány základní principy, což společně se skvělým vysvětlením a podáním přednášky všem určitě utkví v paměti a přiblíží využití tohoto nástroje v praxi. Zajímavá byla i témata řízení vztahů s dodavateli a kvalifikace a hodnocení dodavatelů. Mluvilo se o vícekriteriálním hodnocení opět s praktickou ukázkou nastavení různých vah hodnotících kritérií s dopadem na výsledek. V neposlední řadě jsme se dozvěděli o vývoji a trendech v elektronické výměně dokumentů.
Myslím, že první den byl pro všechny zúčastněné velice inspirativní a odnesli si spoustu podnětů pro svoji práci.

……….

Ani druhý den konference nezklamal a my se dozvěděli nejen zajímavosti o eAukcích, jejich druhy a použití, ale tentokrát se podrobněji podívali na témata kriteriálního hodnocení a další využití TCO. Myslím, že velkým lákadlem byla také účast zahraničních hostů z RWE a Google, kteří se podělili o své zkušenosti s eAukcemi. Musím říct, že na tyto 2 vystupující jsem se obzvláště těšila a že nezklamali. V Google využívají aukce prakticky na cokoli a dosahují zajímavých úspor. Mají také propracovaný systém práce s eAukcemi, obrovskou podporu jejich využívání v rámci podniku, pravidla používání i zveřejňování informací. Také v RWE Service uplatňují systematický přístup k eAukcím. Využívají jich několik druhů – reverzní aukce (jedno i vícepoložkové) a ticker aukce (anglická ticker, holandská). I zde mají velkou podporu vedení a hlavně už i dlouhou tradici – aukce tu využívají od roku 2004. Na obou vystupujících bylo vidět, že jsou v eAukcích nejen odborníci ale hlavně jejich nadšení uživatelé a propagátoři. Myslím, že tento přístup je jedním z klíčových prvků při prosazování využívání aukcí. Vždy je to o lidech a jejich přístupu k věci. Každopádně i dnešní den byl velice příjemný a inspirující…

Alioth

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
alioth

2 komentáře

  1. Anonym

    9.11.2012, 20.19 -

    I já se přidám. 
    Pro mě to byl festival nákupních aukcí. A tak to i bylo vymyšleno, lidé se budou přemísťovat za svými oblíbenými tématy a oblíbenými přednášejícími (3 v jednom čase). Asymetrický program salónkových recitálů a show velkého sálu umožnil lépe dýchat v už trochu stěsnaných prostorech hotelu. Největší nával, nejvíce stojících, byl asi na Miloše Olejníka (ENEL), šatnu a recepci.
    Na úvod kontroverze i pochvaly od stolků s pivním podšálkem:
    – skvělé, není to jen o aukcích, 
    – už to není o aukcích, ale supluje to nákupní konference, 
    – je to už moc velké, měli by se tomu věnovat profesionálové,
    – je to furt tak trochu rodinné,
    – příště půjdu dříve spát …
    Velice jsem si užil Martina Zelinku, včera RWE dnes Siemens, firma která na ebf ještě zastoupena nebyla. Obsah známý, „Řízení a rozvoj vztahů s dodavateli“, ale nové pohledy od  SCAT – „Má na to?!“  až po Reverse rating – „Máme na to?!“.  Jeho single sourcing kontra dual sourcing  (krytí rizik) bylo téma vícenásobné. Zde přesně ve shodě s metodikou Siemens popisovanou v knize „Péče o klíčové zákazníky“ a jinde u Martina Wiedermana jako nepřípustné plýtvání (Řídím-li toho méně, řídím lépe). Kolegové a zároveň konkurenti ze Škody Doosan pokládali otázky přesně. 
    Hodně přesných a ne vždy lehce vysvětlitelných otázek se sneslo v hlavním sále k tématu užívání kritérií. Titulem byl pověřen Plzeňský Prazdroj, který patří, dle statistik PROe.bizu, k asi 17% pokročilých, neparetních:( uživatelů aukčních strojků (umí , nebo užívají kritéria).  Je mi jasné, že kritéria jsou kontroverzní téma, ale já těmto sofistikovaným přístupům fandím. Za prvé rychle odhalí podvodníky,  a to tak, že dle přísloví: „s jídlem roste chuť“ tito  přepísknou zvýhodňovací kritéria podstrčená svým oblíbencům a za druhé něco vypovídají o kvalitě práce nákupčího, resp. celého obstarávacího týmu. To, že se vedla dlouhá diskuse, bylo nasnadě. Proti hrstce statečných bylo 83% těch, kteří drtí jen cenu.  Bohužel, moderátor zde asi nebyl úplně v kondici, neuměl z tématu vyvodit metodický rámec, ač takové rozhřešení již několikrát v minulosti dodal. O dvojím přístupu k multikriteriálnímu porovnávání produktů a nabídek, o bezpečném nastavování a e-negociování  kritérií by mělo být diskutováno i na konferenci „Management nákupu 2012“  (Trend, Blava 22.11.2012). Velmi jsem si odnesl z referátu Kateřiny Hrubé ze společnosti Teva k problematice specifikace kvality, vyzobáváním superlativ nastavuje obligatorní podmínky na maximum, hlavně pak v části logistiky.   Ještě bych se rád poklonil řečnickému a znalostnímu umu dvou zde přednášejících pánů, kteří ale k B2B nákupu nemají moc blízký vztah, neb řádí na trhu veřejných zadavatelů. Jsou to pánové Jaro Lexa a Honza Zahálka. Mě se líbilo moc.
    Josef Zrník

  2. Anonym

    11.11.2012, 20.02 -

    Dobrý den, musím, říct, že i mně se konference líbila. Letošní rok byl svým způsobem výjimečný, neboť se v programu konference objevila i obecná nákupní témata, která řeší nákupčí nebo celé nákupní týmy dnes a denně. Poslechli jsme si třeba zajímavé o hodnocení dodavatelů a o práci s dodavateli vůbec v podání J. Hirsche, působícího na nákupu již řadu let. Jiný pohled na tuto problematiku přinesl M. Zelinka, stávající ředitel nákupu Siemens. M. Olejník zase působivým přednesem nastínil výhody TCO analýzy. Ukázal nám zajímavý a jednoduchý praktický příklad na autech, což je pro každého pochopitelné a uchopitelné. Druhý den konference byl věnován druhům e-aukcí a jejich využití v praxi. Pořadatelům se podařilo pro letošní rok získat atraktivního hosta – zástupce firmy Google – který velmi poutavě hovořil o jejich přístupu k e-aukcím. Celou jeho přednášku provázela úžasná interaktivní prezentace, takže jsme se cítili jako v jiném světě.
    Vejda

Napsat komentář

© 2017 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close