Znalostní nákup

Znalostní nákup
Role a postavení nákupu

Jak se prodává nákup podle Ctirada Fischera

vložil , 10.1.2015, počet zobrazení: 3003, komentářů: 2

Komunikace nákupního oddělení dovnitř firmy je důležitým a strategicky významným úkolem tohoto týmu. Pro své klienty musí být stejně spolehlivý jako externí dodavatelé. Na nedávné konferenci eBF v Ostravě byl k slyšení zajímavý přednes Ctirada Fischera k interní komunikaci nákupního týmu. Požádali jsme jej, aby své teze představil širšímu nákupnímu publiku. Ctirad Fischer se nákupem a logistikou zabývá většinu času své profesionální kariéry. Prošel podniky, jako jsou Celestica, RWE, Makro, Rexel nebo Kooperativa. Dnes je ředitelem odboru provozu a investic, VZP.

1. Zorientujte se
a) Najděte si, jaké jsou strategické cíle společnosti – chtějí vůbec výběrové řízení či úspory?
b) Pokud je tlak na úspory – pořád je komunikujte a reportujte, i když jim nebude skoro nikdo rozumět – to se poddá.
c) Povzbuzujte respekt k nákupnímu týmu. Nákup není tak jednoduchý, jak si všichni myslí.

2. Komunikujte úkoly nákupu dovnitř firmy
Za dobrý nákup nikdo nechválí. I když se vám ocenění prakticky nedostane, je důležité s interním klientem spolupracovat aktivně:

a) Interní klient má „vždy pravdu“
1. Má rozpočet
2. On ví, jak by danou věc řešil
3. On ví, který dodavatel je nejlepší

b) Nákup musí hledat řešení
1. Nemá rozpočet, ale má mandát jednat
2. Musí hledat řešení s ohledem na náklady ( TCO)
3. Neví, kdo je nejlepší – to určí výběrové řízení

3. Mějte stejný jazyk
a) Naučte se zaužívanou terminologii ve firmě
b) Na tomto základě si vytvořte svoji komunikační strategii
c) Vámi vydávané dokumenty se snažte mít šablonovité a bez chyby včetně všech příloh a podpisů
d) Tlačte na vytvoření vzorových smluv – vrátí se vám to v hodnocení nákupu interním klientem

4. Buďte proaktivní
a) Cílem je kompletní nákupní servis pro interního klienta:
1. Nabízejte schůzky, stravte hodně času nad definicí předmětu nákupu
2. Nabízejte analýzy
3. Nabízejte podporu
4. Zapojte ostatní útvary – finance, controlling, právní

b) Vybudujte si místo u svého nadřízeného – on bude dalším šiřitelem nákupní strategie
1. Najděte si správné partnery ve firmě – s těmi budete komunikovat a získávat podklady pro nákup
2. Najděte si držitele rozpočtů, od těch získáte znalosti, jak a na co jsou schválené peníze
3. Do firmy se snažte komunikovat, co chcete dělat, třeba i společně s HR – toto je de facto interní marketing

5. Zjednodušujte
a) Tlačte na zjednodušení nákupních procesů pro interního klienta jako je např. e-sourcing, e-katalog
b) Snažte se hledat jasná a logická řešení, tak aby nákup byl vnímán jako přínos
c) Součástí nákupního procesu (např. výběrového řízení) mějte pod kontrolou i dokončení smlouvy, kontrolu podmínek včetně hodnocení dodavatele

6. Participujte na hodnocení výkonu nákupního týmu
Pokud je možné se oficiálnímu hodnocení interními klienty vyhnout, tak to udělejte. Pokud je to součást firemní politiky, tak se snažte správně nastavit hodnotící pravidla. Návrh pravidel musí být naprosto exaktní, žádné „měkké faktory“ či „pocity“

a) Doporučení parametrů:
1. Kolik se ušetřilo?
2. Kolik bylo výběrových řízení (VŘ) za rok?
3. Byla VŘ včas (dle směrnice) dokončena?
4. Byla vždy řádně uzavřena smlouva?
5. Proběhla kontrola podmínek nákupčím v průběhu smlouvy?
6. Bylo provedeno hodnocení dodavatelů?

b) Vyhodnocování
Každý parametr je třeba ohodnotit škálou (Nikdy ale i tak nepočítejte s 1, spíše 2-3 …).
U takových parametrů pak interní klient nemůže lhát či se vyjadřovat negativně, jsou to fakta.

7. Držte pozici nákupu hodně vysoko
a) Nedílná součást firemní strategie, ne smyšlenka nákupčích
b) Řeší unikátní nákupy či pořízení
c) Řeší velké objemy finančních prostředků
d) Zabezpečuje konkurenceschopnost společnosti
e) Zabezpečuje denní provoz společnosti s ohledem na náklady

8. Když se řekne:
a) Zvýšení kvality dodávek
b) Včasné dodávky
c) Standardizace dodávek či komponentů
d) Inovace
e) Vyrovnávání cash flow
f) Konkurenční náskok
g) Zamezení kartelových dohod
h) Definice klíčových dodavatelů a jejich záloh
i) Zjednodušení procesu opatřování
j) Zjednodušení procesu oběhu dokladů firmou

…….. na mysli vytane NÁKUP!

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
alioth

2 komentářů

  1. AK

    15.1.2015, 6.43 -

    Perfektní, jasné a v praxi denně potvrzované. Nákup je „jen“ služba ostatním útvarům, ale je to on, kdo šetří peníze firmy. Za práci kterou děláme nás (obvykle) nikdo nepochválí a občas není od věci připomenout ostatním ve firmě jaké je naše místo a čím vším se nákup zabývá……

Napsat komentář

© 2021 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close