Znalostní nákup

Znalostní nákup
Role a postavení nákupu

Interní zákazník – přítel nebo nepřítel?

vložil , 29.2.2012, počet zobrazení: 4643, komentářů 12

Většina z nás, možná všichni pracujeme pro interního zákazníka, ať se nám to líbí nebo ne. Byl jsem svědkem mnoha diskusí, které tento vztah hodnotily většinou jako velmi problematický. Dovoluji si napsat pár bodů, které mohou nastavit spolupráci s interním zákazníkem tak, aby byla přínosem pro obě dvě strany.

1. Ať chci nebo ne, jsem tu pro interního zákazníka

Tuto skutečnost bychom si všichni měli uvědomit a ztotožnit se s ní, protože skutečně interní zákazník je ten, pro koho ve firmě pracujeme a vždy je lepší se snažit „se svým zadavatelem“ komunikovat než válčit.

2. Zapojte interního zákazníka do řešení svých problémů

Nejjednodušší metoda, jak získat interního zákazníka na svoji stranu, je zapojit ho do řešení problémů. Když problém s někým řeším, není mým zájmem kritizovat, ale pomáhat.

3. Pravidelné seznamování s výsledky nákupu

Všichni víme, kolik různých a náročných činností dělá nákup a mnohdy nejsou vidět. Prodávejte svoji práci. Pravidelně seznamujte interního zákazníka s výsledky, činnostmi, úsporami i společně vyřešenými problémy.

4. Hodnocení nákupu interním zákazníkem

Zvolte pravidelnou formu a metodu hodnocení nákupu interním zákazníkem. Například dotazník. Nevypracovávejte hodnocení nákupu sami, ale zahrňte do hodnocení pohled interního zákazníka tak, aby aktivně spolupracoval, a vy jste získali zpětnou vazbu.

Určitě budete mít spoustu nápadů, jak spolupracovat s interním zákazníkem. Myslím si, že cíl je jednoduchý. NE interní zákazník a nákup, ale interní zákazník s nákupem na jedné lodi je jedním z cílů úspěšného nákupu.

 Tick

 

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
tick

12 komentářů

  1. Anonym

    23.4.2012, 16.57 -

    Myslím, že nebude na škodu odkázat zde na blog Karla Otýse:

    „Vztah nákupce a těch, pro které nakupuje, těch, kteří mu posílají své požadavky, těch, kteří chodí fasovat do skladu, co nákupčí nakoupil, těch, bez jejichž požadavků by byl nákupčí zbytečný, prostě žadatelů. Žadatel je člověk uvnitř firmy, který žádá nebo který posílá požadavek? Cítíte ten rozdíl? Která možnost podle Vás platí? Je to jednoduché, ani jedna.
    Žadatel by neměl ani pokorně žádat, ani arogantně neposílat požadavek. Žadatel by neměl být ani klasickým zákazníkem ve smyslu, že zákazník má vždycky pravdu ( i když řada interních klientů by to přivítala) .  Měl by to být INTERNÍ KLIENT, s kterým by měl mít nákupce partnerský rovnocenný vztah. Měl by to být PARTNER, s kterým spolupracujeme na realizaci nákupu.“  …  Více:
    http://www.otys-consulting.cz/blog-o-nakupu/64-nakup-a-jeho-klienti.html

    JZ

  2. Anonym

    3.2.2013, 16.04 -

    Pro pracovníky nákupu je udržování dobrého vztahu s interními zákazníky stejně tak důležité, jako pro oddělení prodeje udržovat dobré vztahy s externími zákazníky. Pokud se chcete nechat inspirovat, jak pečovat o interní zákazníky, jak s nimi budovat vztah, můžete se inspirovat prací prodejního oddělení. Další inspiraci naleznete ve vlastní práci, kterou běžně děláte. Jak postupujete při budování vztahu s klíčovými dodavateli? Plánujete s nimi pravidelná setkání? Hodnotíte je? Naplánujte si jednání s klíčovými interními zákazníky. Ve spolupráci s nimi vypracujte obdobné hodnocení vlastní práce, hodnotící formulář, a požádejte je o vyplnění. Získáte tak důležitou zpětnou vazbu pro její zlepšení. Budete-li toto hodnocení pravidelně opakovat, řekněme v půlročním či ročním cyklu, tak získáte představu o tom, zdali se práce oddělení nákupu zlepšuje či zhoršuje.
    Oddělením prodeje, marketingu či výroby (tato oddělení zpravidla mívají „větší význam pro firmu“ než nákup) se nechte inspirovat v tom, jak „prodávají“ výsledky své práce uvnitř společnosti a „prodávejte“ je podobně.
    Jarda Cirkovský, http://www.benefico.cz

  3. Anonym

    3.2.2013, 16.19 -

    Pro pracovníky nákupu je udržování dobrého vztahu s interními zákazníky stejně tak důležité, jako pro oddělení prodeje udržovat dobré vztahy s externími zákazníky. Pokud se chcete nechat inspirovat, jak pečovat o interní zákazníky, jak s nimi budovat vztah, můžete se inspirovat prací prodejního oddělení. Další inspiraci naleznete ve vlastní práci, kterou běžně děláte. Jak postupujete při budování vztahu s klíčovými dodavateli? Plánujete s nimi pravidelná setkání? Hodnotíte je? Naplánujte si jednání s klíčovými interními zákazníky. Ve spolupráci s nimi vypracujte obdobné hodnocení vlastní práce, hodnotící formulář, a požádejte je o vyplnění. Získáte tak důležitou zpětnou vazbu pro její zlepšení. Budete-li toto hodnocení pravidelně opakovat, řekněme v půlročním či ročním cyklu, tak získáte představu o tom, zdali se práce oddělení nákupu zlepšuje či zhoršuje.
    Oddělením prodeje, marketingu či výroby (tato oddělení zpravidla mívají „větší význam pro firmu“ než nákup) se nechte inspirovat v tom, jak „prodávají“ výsledky své práce uvnitř společnosti a „prodávejte“ je podobně.
    Jarda Cirkovský, http://www.benefico.cz

  4. Anonym

    3.2.2013, 16.22 -

    Pro pracovníky nákupu je udržování dobrého vztahu s interními zákazníky stejně tak důležité, jako pro oddělení prodeje udržovat dobré vztahy s externími zákazníky. Pokud se chcete nechat inspirovat, jak pečovat o interní zákazníky, jak s nimi budovat vztah, můžete se inspirovat prací prodejního oddělení. Další inspiraci naleznete ve vlastní práci, kterou běžně děláte. Jak postupujete při budování vztahu s klíčovými dodavateli? Plánujete s nimi pravidelná setkání? Hodnotíte je? Naplánujte si jednání s klíčovými interními zákazníky. Ve spolupráci s nimi vypracujte obdobné hodnocení vlastní práce, hodnotící formulář, a požádejte je o vyplnění. Získáte tak důležitou zpětnou vazbu pro její zlepšení. Budete-li toto hodnocení pravidelně opakovat, řekněme v půlročním či ročním cyklu, tak získáte představu o tom, zdali se práce oddělení nákupu zlepšuje či zhoršuje.
    Oddělením prodeje, marketingu či výroby (tato oddělení zpravidla mívají „větší význam pro firmu“ než nákup) se nechte inspirovat v tom, jak „prodávají“ výsledky své práce uvnitř společnosti a „prodávejte“ je podobně.
    Jarda Cirkovský, http://www.benefico.cz/

  5. Anonym

    22.2.2013, 13.42 -

    Nákupčí je člověk, který poskytuje své služby inerním zákazníkům. Aby mohly být služby poskytovány kvalitně, je naprosto nezbytný dobrý vztah a úzká spolupráce právě s interními klienty. Pouze když si nákupčí získá respekt interního zákazníka, může mu přinášet užitek, protože pouze tehdy budou jeho doporučení přijímána. Bohužel, setkala jsem se s mnoha nákupčími, kteří zaměňovali profesionalitu nákupčího s tvrdým a nesmlouvavým chováním; většinou pak nedokázali odlišit styl jednání s interním zákazníkem a s dodavateli. Přístup k jednomu i druhému by měl být lehce odlišný a tento rozdíl je bohužel pro některé nákupčí nezvládnutelný.
    díky za zajímavé články na tomto webu
    Veronika Morkesová

  6. Anonym

    27.2.2013, 20.57 -

    Vztah nákupce a interního klienta nelze posuzovat a hodnotit samostatně jen jako vztah těchto dvou profesí. Je zde ještě třetí důležitý subjekt, který do tohoto vztahu výrazně zasahuje a to je dodavatel. Takže zde máme vlastně trojúhelník – někdy dost podobný tzv. manželskému trojúhelníku. Nákupce a IK by měli držet spolu. Ale když ona je to někdy nuda co? Takže to IK zkusí u dodavatele, aejhle, stejně jako když jeden z manželů to zkusí jinde – najednou vidí a dostane se mu více pochopení, lichotivých slůvek, škrábání pod bradou .. a to je tak příjemné. No a milý IK si řekne, ten nákupce je na mě někdy tak ošklivý, tak ho obejdu a budu randit s dodavatelem. Na druhou stranu, vina za rozpad manželství není vždy jen na jedné straně že? Nákupce si často myslí, že je on hlava rodiny, on ten hlavní, on ten kdo rozhoduje, s IK nezachází zrovna hezky a pořád ho peskuje .. no to se pak nesmí divit, když si IK začne s tím dodavatelem. Ale IK je někdy liška podšitá. Říká si , vím, ale nepovím, ať se ten druhý (nákupce) trápí, ať je vidět, že je IK ten důležitý. No a slovy klasika – “ no a komu to prospěje?“ – no přeci dodavateli!!!, má informace od manžela i manželky (tyto role se mezi nákupcem o IK mohou měnit :-)) a šikovně jich využívá. Proto milí nákupci a IK, mějte na paměti, Váš zájem je společný, hezky komunikujte, nemějte před sebou tajnosti, věřte si, dodržujte rozdělení domácích prací – ať každý dělá co umí lépe a druhý mu do toho nekecá. Buďte jako ukázkové manželství, které vše řeší (dobré i zlé) řeší společně a nikdo zvenčí je nerozdělí. Počáteční zamilovanost samozřejmě vždy pomine, ale pak nesmí být hádky, rozchody, nevěry, ale praktický každodenní život, kde spolupracujete a každý si plní své povinnosti, má úctu k druhého a respektuje ho. Tak trochu jsem propletl (nebo popletl :-)) vztah IK s nákupcem, a manželství, ale jistá pdoobnost zde je, že? Nákupu a šťastným manželstvím zdar. Karel Otýs

  7. blaha.ladislav

    24.6.2013, 13.24 -

    Vše to je to pěkně napsané, ale občas, každý z nás v nákupu se setká s interním zákazníkem, který je úzce spojen s jedním dodavatelem (v té horší variantě nějak na tom profituje). Jak tuto situaci řešíte a maté názor?

    • tick

      26.6.2013, 12.52 -

      Máte pravdu, k tomuto může dojít a dochází a je to realitou vzájemných dodavatelsko-odběratelských vztahů. V naší firmě jsme pro tyto případy použili jednoduché systémové nastavení. Interní zákazník specifikuje ve spolupráci s nákupem tzv. technické zadání. Nákup má možnost kontroly a vysvětlení technického zadání, zda není takzvaně „na míru“. Nominaci dodavatelů můžou provádět obě strany, to je interní zákazník i nákup.
      Domnívám se, že tyto mechanismy jsou dostatečné pro to, aby systémově zabránily neprofesionálnímu chování ze strany interního zákazníka.
      tick

  8. Karel Otýs

    25.7.2013, 13.55 -

    Popsaná situace s IK navázaným na jednoho dodavatele je poměrně častá. Jak ji řešit? Univerzální vždy fungující návod neexistuje. Vždy záleží na konkrétních podmínkách. Nemusí to být vždy špatně, Taková spolupráce může mít i velice racionální jádro. Zmiňované řešení v předchozím příspěvku je pouze systémovým základem, které nebude fungovat, když nebude mít IK motivaci ho respektovat. Všichni kdo pracujeme v nákupu víme, že obejít pravidla není problém a důvod se vždy najde.
    Jak bych situaci řešil?
    V první řadě bych si opatřil informace o předmětných dodávkách, jejich historii, důvodech, například také o tom, zda tento vztah IK zdědil či je jeho dílem. Pak bych využil svých znalostí o trhu a porovnal alternativy. Dokáží tyto alternativy přinést vyšší přidanou hodnotu pro IK a celou firmu? Pokud ano, udělal bych porovnání – srozumitelně pro IK, aby z něj jasně a srozumitelně vyplývala fakta, že naše alternativa je výhodnější a přinese mu přidanou hodnotu. Pokud nás IK přesvědčí o výhodnosti svého řešení – pak mu slušně poděkovat, pokud přijme naše řešení poděkovat mu rovněž, pokud nepřijme a my jsme přesvědčeni o své pravdě tak IK upozornit, že nám nezbývá nic jiného než posunout řešení k nadřízeným, ale bude to komplikace pro oba – lépe se dohodnout.
    Doporučuji si pro získání důvěry IK vybrat jednoduší případ, kde bude efekt jasně vidět. Možná má jiný IK stejný problém a řeší ho jinak. Zkusme ho využít.

    Další možností je na věc jít přes dodavatele, pokud víme, že jeho dodávky nejsou výhodné – jednejme s ním, že sice má dobrý vztah s IK, ale i my máme určité možnosti jako nákupce – to většinou zafunguje, cílem není přeci změnit za každou cenu dodavatele, ale mít optimální dodací podmínky.

    A ještě jednou – pro jistotu – systémové nastavení je základ, ale samo o sobě bez trvalého budování vztahu důvěry s IK nefunguje.
    A nezapomínejme si včlenit do našeho myšlení- IK je klient a my mu poskytujeme službu. Samozřejmě se někdy silovému řešení nevyhneme, ale je to až to úplně poslední. K.O.

Napsat komentář

© 2017 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close