Znalostní nákup

Znalostní nákup
Contract management  /  Nápady a náměty  /  Výběr a řízení vztahů s dodavateli

Expediting – ako nástroj pre riadenie dodávateľov, kvality a dodávok

vložil , 28.9.2012, počet zobrazení: 2930, komentáře 2

Mnohý z nás sa denne stretávajú s obchodnými prípadmi, kde dodávky sú dlhodobé, plné prísnych technicko-obchodných špecifikácií zákazníka a termíny dodávok sú ohraničené vysokou penalizáciou. Sú to prípady, keď úroveň rizika dodávky prekračuje zvýšenú mieru rizika, ktorá nás ženie k úvahám o možnostiach minimalizácie daných rizík.

Otázkou je.

Aké máme nástroje pre minimalizáciu rizík?

Čo môžeme urobiť preto, aby sme zaistili správne dodávky a včas?

Čo môžeme urobiť pre to, aby sme v správny čas zaintervenovali, vykonali nápravné opatrenia  a tým sa  vyhli potencionálnému ohrozeniu našej dodávky ?

Jedným z nástrojov je tzv. „Expediting“.

Expediting je jedna z najúčinnejších foriem prevencie problémov a zaistenia zakázky, pokiaľ je prevedený a správne načasovaný, a to z pohľadu:

  • Odstránenia nedorozumení a prehliadnutí v kontraktácií
  • Zabránenia, alebo minimalizácie sklzov
  • Zaistenie technickej kvality
  • Zaistenie  správnosti a úplnosti dokumentácie
  • Zastenie správnej expedície – správne značenie, balenie…atď.

Expediting je nástroj síce u dodaváteľov nepopulárny,  avšak vo svete obvyklý. Dokonca si trúfám tvrdiť,  že existuje u časti dodavateľov vžitý názor , že pokiaľ zákazník nepreviedol Expediting, tak zákázka nie je tak dôležitá a urgentná a podľa toho mnoho krát dopadne aj dodací termín.

Zároveň vhodne načasovaný Expediting môže, ak nie úplne odstrániť, tak aspoň minimalizovať tie najväčšie potencionálne  problémy,  ktoré by mohli vzniknúť.

Nemalý je aj fakt, že správne pripravený a načasovaný expediting môžu vykonať aj pracovníci nižšieho postu, než jako je nutné na riešenie prípadných problémov. Súčasne je expediting aj ako ideálny prostriedok pre získávánie skúseností v teréne a vo výrobe a pre budovanie osobného vzťahu s partnermi.

K vykonaniu správne prevedeného expeditingu však je potreba mať určité skúsenosti v obore a zároveň mať správnu prípravu.

Vrámci tejto témy by som rád nadhodil niekoľko otázok, na ktoré by ma zaujímal váš názor, prípadne námety.

Má z vášho uhlu pohľadu zmysel vykonávať expediting? Vzhľadom na nákladovosť a účelnosti?

Ak súhlasíte s expeditingom, považujete preddefinovaný formulár jako vhodné riešenie? Aj vzhľadom k otáznej univerzálnosti.

Práve daná príprava je otázna v akej forme by mala prebehnúť. Či to nechávať na individúalny výber s tým, že zadefinujeme len produkt expeditingu, alebo používať vypracované metodiky samotnou firmou a používať vopred preddefinované formuláre, ktoré navádzajú pracovníka k jednotlivým kontrolným bodom aby na niečo náhodou nezabudol.

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
Robert

2 komentáře

  1. Anonym

    8.10.2012, 10.30 -

    Plně souhlasím s názorem pisatele příspěvku. Na expediting je však nutno pohlížet jako na jakousi formu auditu objednávky. Efektivní expediting je možný pouze v případě, že má plnou podporu v Kupní smlouvě s dodavatelem, popřípadě ve Všeobecných nákupních podmínkách kupujícího. Toto lze ošetřit jedinou větou. Např. „Dodavatel je povinen v průběhu plnění smlouvy umožnit kupujícímu kontrolu rozpracovanosti předmětu plnění ve svém výrobním závodě, popř. ve výrobních závodech jeho subdodavatelů, za účelem ověření souladu reálného postupu prací s dohodnutým harmonogramem plnění.“
    Jak je již z předchozího patrno, harmonogram plnění by měl být součástí potvrzení objednávky.
    Součástí takového harmonogramu mohou být i milníky předávání průběžné dokumentace k předmětu plnění (schemata zapojení, rozměrové náčrtky, atd.) Kupující je tímto informován o případných skluzech v plnění již v přípravné fázi výroby.
    Co se požívání předdefinovaných formulářů týká, je nutné si uvědomit, že takový formulář musí vycházet z technologických možností každého dodavatele. Není totiž pravidlem, že stejný materiál od různých dodavatelů prochází stejnými výrobními postupy, popř. jejich část je řešena kooperacemi. Považuji za efektivnější vycházet z harmonogramu dodavatele.
    Nákladovost expeditingu je kapitola sama pro sebe. V případě, že jsou dodavatelé v blízkosti kupujícího, jsou náklady minimální a asi je nemá smysl řešit. U zahraničních dodavatelů je vždy efektivnější expediting u více dodavatelů kumulovat do jedné cesty. Pozor! V případě, že dodavatel vykazuje razantní zpoždění vůči harmonogramu je možno náklady na expediting vymáhat od dodavatele formou penále popř. náhrady škody. Tato praxe by však měla být ošetřena předem v kupní smlouvě.

  2. Anonym

    28.2.2013, 16.58 -

    Vítkovice steel – dnes Evraz,  měli už v roce 2001 on-line sklady rozpr. a hotové výroby napojeny na klienty. Podpořeny byly kamerovým systémem, který zabíral jen tu část skladu, která patřila klientovi, klient mohl sledovat plnění kontraktu a když řekl expedujte, mohl vidět jak se nakládá. Byl to velmi dobrý marketingový vtípek a náklady (ze strany dod.) zde byly marginálií oproti Goodwillu, který se mohl dodavateli dostat. Případná fyzická kontrola mohla stoupnout na svůj rozpálený plech a zamávat domů, (takový privátní prehistorický skype.) Dodavatelé by naopak měli vítat a nabízet průběžný monitoring sebe sama. JZ

Napsat komentář

© 2017 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close