Znalostní nákup

Znalostní nákup
Analýzy

ABC analýza vs Paretovo pravidlo

vložil , 25.11.2013, počet zobrazení: 2047, Žádné komentáře

Doplnění k Paretovu pravidlu a ABC analýze

Stojí za to doplnit, že ABC analýza vychází z Paretova pravidla a používá se za účelem detailnějšího členění, když Paretovo pravidlo nestačí.

Detailnější členění najde uplatnění v případě velkého množství položek, kde vyvstává potřeba je rozdělit do kategorií například takto:

  • A – rychloobrátkové položky s velkým objemem,
  • B – položky se střední obrátkovostí a středním objemem,
  • C – pomaluobrátkové položky s malým objemem.

Další možné rozdělení A, B a C položek je pak dle charakteru spotřeby a míry předpověditelnosti:

  • X – položky s pravidelnou spotřebou a vysokou mírou předpověditelnosti,
  • Y – u nich dochází k výkyvům spotřeby v daném čase, ale lze ji s jistou mírou předpovědět,
  • Z – položky se značně nepravidelnou spotřebou a obtížnou mírou předpověditelnosti.

Například položka AX by pak měla charakter: hodnota nákupu vysoká, vysoká míra předpověditelnosti. Položka AZ: hodnota nákupu vysoká, obtížná míra předpověditelnosti.

Hodnota nákupu A B C
Jistota předpovědi
X
vysoká
střední
nízká
vysoká
vysoká
vysoká
Y
vysoká
střední
nízká
střední
střední
střední
Z
vysoká
střední
nízká
nízká
nízká
nízká

 

Rozhodnutí o použití metody by mělo vycházet z cíle třídění či vytváření kategorií. Nicméně ať použijete kteroukoliv metodu, tak princip je stále stejný. Vysoké procento objemu nákupu se bude nacházet na malém počtu řádků a naopak.

Odborná literatura popisující Paretovo pravidlo a ABC analýzu, ze které jsem čerpal:

Roger Perrotin, Pierre Heusschen, Jak nakupovat se ziskem. Praha: Computer Press, 1999, ISBN 80-7226-253-x

Gros,I.-Grosová,S., Tajemství moderního nákupu. Praha: VŠCHT, 2006. ISBN 80-7080-598-6

Gustav Tomek, Věra Vávrová, Řízení výroby a nákupu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1479-0

Lukoszová, X., NÁKUP A JEHO ŘÍZENÍ. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-2510174-6

Stuart Emmett, Řízení zásob. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1828-3

Stuart Emmett, Barry Crocker, Excellence in Procurement How to optimise costs and add value. Cambridge: Cambridge Academic, 2008. ISBN 978-1-903499-40-5

Robert J. Nahabit, The Purckasing Handbook for Small Business. Nahabit & Associates, 2011. ISBN 978-0-9845049-1-6

 

Velký počet

Velký počet položek může být pro každého jiné číslo. Řekněme, že bych měl 6 listů formátu A4 a na každém z nich 50 položek. 300 položek je do aukce či výběrového řízení poměrně dost.

eAukce nám práci určitě usnadní. Pokud by v ní bylo např. oněch 300 položek a bylo do ní pozváno např. 5 dodavatelů, přičemž každý by měl zájem soutěžit, pak by taková aukce měla předpoklad pro překonání aukčních nej NARu J.

Vyhodnocení výběrového řízení je samozřejmě možné provést i v MS Excel. Ale pokud by dodavatelé svou nabídku několikrát změnili, tak sledovat změny např. 300 položek a u několika dodavatelů by bylo rovněž komplikované.

Osobně bych v obou případech hledal nějaké řešení, jak si práci zjednodušit a počet položek snížit. Logickým krokem je výběr jen těch klíčových a na ostatní žádat slevu z ceníku.

Ať se vám daří,

Jarda Cirkovský

www.eAukceBenefico.cz

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
admin

Napsat komentář

© 2017 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close