
Jedním ze základních nástrojů nákupčího je ABC analýza. Požádali jsme Jaroslava Cirkovského, aby nám tuto problematiku přiblížil v následující části
ABC analýza – tu by měl znát každý nákupčí
Běžnou součástí každodenní práce nákupčích je realizovat výběrová řízení, vybírat a řídit dodavatele, nakupovat svěřené položky či koordinovat výši zásob. A už jste se někdy zabývali otázkou „Jak vybrat klíčové dodavatele, komodity, položky či zásoby“? Jakou sestavu či nástroj jste k tomu použili? Nejspíše to záleželo na tom, co vám umožní informační systém, jaké máte profesní zkušenosti a znalosti či jak si rozumíte např. MS Excelem.
Zkušení pracovníci nákupu používají nástroj, kterému se v odborných kruzích říká ABC analýza. Tuto analýzu by měl znát a používat snad každý nákupčí.
Co je to ABC analýza? Jaké výhody vám její využívání přinese? Jak ji realizovat? Na to se podrobně podíváme v následujícím textu.
ABC analýza je velice jednoduchý nástroj/metoda, vycházející z pravidla 80/20 italského ekonoma Vilfreda Pareta, která vám umožní zefektivnit vaši práci s nakupovaným sortimentem zboží/služeb. Přesně matematicky posoudíte, které položky, skupiny zboží, dodavatelé či zásoby jsou pro vás (vaše podnikání) důležité a čemu či komu byste především měli věnovat vaši pozornost.
Paretovo pravidlo
Paretovo pravidlo říká, převedeno do podmínek nákupu, že například:
- 80 % nákupního obratu vám bude tvořit 20% položek,
- 80 % objemu nákupu zrealizujete u 20 % dodavatelů,
- 80 % skladové plochy vám zabere 20 % skladových položek,
- 80 % výsledků své práce získáte z 20 % času.
Z výše uvedeného vyplývá, že budete-li věnovat pouze 20 % svého času omezenému počtu klíčových/strategických dodavatelů, ovlivní to výsledek vaší práce z 80 %. Proto je dobré si provést tuto analýzu a soustředit pozornost na klíčové/strategické činnosti, dodavatele, komodity či nakupované položky. Tím ale neříkám, že na ostatní zapomenete. Dále je nutné podotknout, že pokud budete pracovat např. s nákupním obratem, tak uvidíte, že rozdělení 80/20 neplatí absolutně.
ABC analýza
Paretovo pravidlo v nákupní praxi nestačí, a proto se pro účely detailnějšího rozdělení používá ABC analýza. Ta zařazuje jednotlivé komodity, dodavatele, zásoby či položky (dále jen položky) do tří kategorií dle jejich významu. V závislosti na účelu použití můžete nalézt více variant procentuálního rozdělení položek do jednotlivých kategorií. Na základě osobních zkušeností mohu doporučit následující rozřazení:
- kategorii A – klíčové/strategické položky mající pro organizaci zásadní význam, přibližně 20 % položek a 80 % nákupního obratu,
- kategorii B – středně důležité položky, přibližně 15 % položek a 15 % nákupního obratu,
- kategorie C – velké množství málo důležitých položek pravděpodobně s nízkým objemem nákupu a možností náhrady, přibližně 65 % zbytek s přibližným 5 % nákupním obratem.
Rozdělení podílu počtu položek do jednotlivých kategorií a jejich podíl na obratu znázorňuje následující obrázek:
Jaroslav Cirkovský
Příklad ABC analýzy naleznete na stránkách autora: http://www.benefico.cz/abc-analyza-tu-by-mel-znat-kazdy-nakupci
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.