Znalostní nákup

Znalostní nákup
Analýzy

ABC analýza – tu by měl znát každý nákupčí

vložil , 18.7.2013, počet zobrazení: 6688, Žádné komentáře

Jedním ze základních nástrojů nákupčího je ABC analýza. Požádali jsme Jaroslava Cirkovského, aby nám tuto problematiku přiblížil v následující části

ABC analýza – tu by měl znát každý nákupčí

Běžnou součástí každodenní práce nákupčích je realizovat výběrová řízení, vybírat a řídit dodavatele, nakupovat svěřené položky či koordinovat výši zásob. A už jste se někdy zabývali otázkou „Jak vybrat klíčové dodavatele, komodity, položky či zásoby“? Jakou sestavu či nástroj jste k tomu použili? Nejspíše to záleželo na tom, co vám umožní informační systém, jaké máte profesní zkušenosti a znalosti či jak si rozumíte např. MS Excelem.

Zkušení pracovníci nákupu používají nástroj, kterému se v odborných kruzích říká ABC analýza. Tuto analýzu by měl znát a používat snad každý nákupčí.

Co je to ABC analýza? Jaké výhody vám její využívání přinese? Jak ji realizovat? Na to se podrobně podíváme v následujícím textu.

ABC analýza je velice jednoduchý nástroj/metoda, vycházející z pravidla 80/20 italského ekonoma Vilfreda Pareta, která vám umožní zefektivnit vaši práci s nakupovaným sortimentem zboží/služeb. Přesně matematicky posoudíte, které položky, skupiny zboží, dodavatelé či zásoby jsou pro vás (vaše podnikání) důležité a čemu či komu byste především měli věnovat vaši pozornost.

Paretovo pravidlo

Paretovo pravidlo říká, převedeno do podmínek nákupu, že například:

  • 80 % nákupního obratu vám bude tvořit 20% položek,
  • 80 % objemu nákupu zrealizujete u 20 % dodavatelů,
  • 80 % skladové plochy vám zabere 20 % skladových položek,
  • 80 % výsledků své práce získáte z 20 % času.

Z výše uvedeného vyplývá, že budete-li věnovat pouze 20 % svého času omezenému počtu klíčových/strategických dodavatelů, ovlivní to výsledek vaší práce z 80 %. Proto je dobré si provést tuto analýzu a soustředit pozornost na klíčové/strategické činnosti, dodavatele, komodity či nakupované položky. Tím ale neříkám, že na ostatní zapomenete. Dále je nutné podotknout, že pokud budete pracovat např. s nákupním obratem, tak uvidíte, že rozdělení 80/20 neplatí absolutně.

 

ABC analýza

Paretovo pravidlo v nákupní praxi nestačí, a proto se pro účely detailnějšího rozdělení používá ABC analýza. Ta zařazuje jednotlivé komodity, dodavatele, zásoby či položky (dále jen položky) do tří kategorií dle jejich významu. V závislosti na účelu použití můžete nalézt více variant procentuálního rozdělení položek do jednotlivých kategorií. Na základě osobních zkušeností mohu doporučit následující rozřazení:

  • kategorii A – klíčové/strategické položky mající pro organizaci zásadní význam, přibližně 20 % položek a 80 % nákupního obratu,
  • kategorii B – středně důležité položky, přibližně 15 % položek a 15 % nákupního obratu,
  • kategorie C – velké množství málo důležitých položek pravděpodobně s nízkým objemem nákupu a možností náhrady, přibližně 65 % zbytek s přibližným 5 % nákupním obratem.

Rozdělení podílu počtu položek do jednotlivých kategorií a jejich podíl na obratu znázorňuje následující obrázek:

Analytické nástroje

 

Jaroslav Cirkovský

Příklad ABC analýzy naleznete na stránkách autora: http://www.benefico.cz/abc-analyza-tu-by-mel-znat-kazdy-nakupci

Podělte se s ostatními
Share on FacebookShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn
Josef Zrník

Napsat komentář

© 2017 Znalostní nákup Všechna práva vyhrazena Provozuje Prescom

Webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close