Sci-fi?
Možná….
Když jsme před 7 léty započali realizovat optimalizaci nákupů se zařazením e-aukcí, začal jsem u svých kamarádů – majitelů továren v komerčním sektoru. Moc se nám nedařilo. Bylo to tím, že i přes zájem „nejvyššího“ se nám nedařilo přesvědčit nákupčí o vhodnosti e-nástrojů. Proč? Bylo třeba vytvořit prostředí pro nasazení e-nástrojů (též někdy nazývám pro odlehčení „e-heblata“)
1. Strukturovat položky
a. Nejlépe dle výsledovek
i. Provozní náklady celkem /5-účty/
ii. Dle účtů /501 MTZ, 502 Energie, 504 Nákup, prodej, 518 služby apod./
iii. Dle analytik
1. komoditní kategorie
2. aukční skupina
3. nakupovaná položka
2. Popsat položku obecně (bez komerčních názvů)
a. Musí ji rozumět, ten co jí potřebuje (mistr), ten co ji nakupuje (nákupčí) a ten co ji prodává (dodavatel)
b. Možnost maximální účasti potenciálních dodavatelů
Pravda není to málo práce. Hlavně je to změnový proces v nákupním systému. Rezistence zaměstnanců je až bych řekl přirozená. Proto poskytovat služby v tomto prostředí bývá zpravidla drahé a u menších podniků, kde je velká různorodost v položkách, je tato služba neefektivní (ale v tuto dobu to již není nepřekonatelné)
Proto jsme si řekli, že z pohledu unifikace položek, vytvoření si šablon jak ve specifikacích položek, tak v podmínkách zadávacích dokumentací je výborná příležitost ve veřejné správě. Protože školy nakupují + – stejné položky a objemy jsou velké, domovy pro seniory, platí totéž a zdravotnická zařízení, která spolknou řádově 230 mld. Kč ze státního rozpočtu, platí výše uvedené několikanásobně.
Pominu útrapy v realizaci tohoto záměru, který jak jsem psal, trvá již léta… . Přes to všechno se objevují světlé možnosti řešení. Řešení se jmenuje Registr referenčních cen provozních výdajů ve veřejné správě. Jak je již z názvu patrné, jedná se o sběr informací o realizovaných cenách průřezových položek, které se nakupují ve školách, sociálních zařízeních, ve zdravotnických zařízeních, v úřadech obcí, měst, krajů, ministerstvech. Co to jsou za položky? No to je na snadě: elektřina, plyn, telekomunikace, PHM, kancelářský papír, zdravotnický materiál, ochranné pomůcky atd.
Informace o těchto cenových hladinách mají dva příjemce:
a/ exekutivci ve veřejné správě, kteří mají na starosti nákup
b/ veřejnost, která tyto nákupy platí
Cílem by bylo, aby byly zveřejněny např. jednotkové ceny elektřiny, kde by došlo k jejímu porovnání. Přece stát je jedna firma. Je lhostejno jaká je její struktura. Zdroj financování je jeden – občan státu. Zjištění, že někdo nakupuje MWh daného tarifu za 1650,- a druhý třeba za 1300, tak rozdíl 350 x spotřeba je „šlendrián“ v nákupu.
Není to sci-fi, je možné to dokázat. Je třeba trpělivosti, kreativity, odbornosti, zkušenosti. Vše má své řešení.
Vítězslav Grygar
eCENTRE, a.s.
Anonym
22.9.2012, 17.53 -
RRC – registr referenčních cen je něco, co by vedle dnes tak proklamovaného průhledného veřejného zadávání (evidence) a dynamického porovnávání nabídek, mělo být snahou číslo jedna.
Jde jen o to, do jaké míry s tímto pracovat? Jde o inspiraci, podporu lepšího zadávání, nebo se toho někdo chytí jako šikanózního nástroje? Pokud nový číselník NIPEZ bude uplatněn až na položku, tak jak
je tomu např. právě v katalozích eCentre – Nákupní portál města Ostravy, který jsme mohl shlédnout, budou se všichni moci dozvědět, jak a kde se špatně či dobře nakupuje. Nůžky se přestanou rozevírat, cenové výkyvy nebudou tak významné jako dnes.
V tomto ohledu bude zajímavé dlouhodobě sledovat vyhodnocování soutěží – klasických jednokolových a dynamických vícekolových.
Josef Zrník